Ugrás a fő tartalomra

Mi történik, ha a megrendelő, kivitelező visszalép, eláll a szerződéstől?

 


Természetesen mindig van arra lehetőség, hogy a két fél megszüntesse a közöttük fennálló szerződést. Egy szerződés felbontására két lehetőségünk van:

  • elállás

  • felmondás.

Elállásról jellemzően, akkor beszélhetünk, ha még nem történt semmi a teljesítés érdekében. Kötöttek egy szerződést, de az egyik fél meggondolta magát. Elállás esetén a szerződést megszüntetjük, s visszaáll minden a szerződés előtti állapotra. Ezt jellemzően csak a kivitelezés megkezdése előtt lehet megtenni.

A másik megoldás a szerződés felmondása. Ha történt már valamilyen teljesítés, akkor a feleknek a felmondás idején fennálló helyzet alapján kell számolniuk egymással.

Építőipari munkáknál kötelező az írásos szerződés. A szerződés szabályozhatja, hogy:

  • felek meddig mondhatják fel a szerződéstől

  • mik a felmondás feltételei

  • köteles-e bármelyik fél felmondás esetén kötbért vagy kártérítést fizetni?



Ha nincs megállapodás ebben a kérdésben, akkor az általános szabályokat kell figyelembe venni (Polgári törvénykönyv). A Ptk. alaposan különválasztja a megrendelő és a kivitelező elállási lehetőségeit. A megrendelő a szerződés teljesítése előtt bármikor elállhat a megállapodástól, indoklás nélkül. Ám meg kell térítenie azt a kárt, amit az elállás ténylegesen okoz. Kivitelező vállalkozóként csak akkor adhatjuk vissza a megbízást, ha a munka megkezdésére az építtető késedelme miatt nem tud sor kerülni. A másik jogszerű elállási ok, ha a megrendelő célszerűtlen vagy szakszerűtlen utasítást ad.

Olyan is előfordulhat, hogy a megrendelő vagy a kivitelező olyan helyzetbe kerül ( pl.baleset), ami teszi nem lehetővé a beruházás megvalósulását. A szerződés ilyenkor ellehetetlenül – egyik fél sem akarja felbontani, mégsem tudják teljesíteni. Ellehetetlenülés esetén a feleknek el kell számolniuk egymással:

  • ha a teljesítés a vállalkozó miatt lehetetlenül el, például beteg lett, akkor díjazásra nem tarthat igényt

  • ha a megrendelő oldaláról merül fel az ok, akkor a vállalkozót ki kell fizetnie.

    ( az összeg azonban vita tárgya lehet)


Forrás: szöveg: ÉpítőÉlet 2022.08

kép: www.pixabay.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kétlakásos ikerházra hány e-napló kell?

  Ha egy egyszerű bejelentéssel épül a kétlakásos ikerház, de két külön generálkivitelező építi a lakásokat, ebben az esetben is csak egy építési naplót lehet nyitni, kettő főnaplóval, mivel csak egy ÉTDR irat azonosító áll rendelkezésre. Bonyolítja a helyzetet, ha a lakásokat két külön építtető építi, banki hitelből épül az ikerház, vagy csak az épület egyik fele lesz hitelből, a másik fele nem. Ezekben az esetekben probléma lehet, ha csak egy közös e-napló van. Akkor is gond az egy e-napló, ha valamely építtető az 5% áfát szeretné igénybe venni, mivel az egynél több főnapló első ránézésre nem generálkivitelezést jelent, hanem több fővállalkozó kivitelezővel történő kivitelezést. Az ikerház tulajdonképpen kétlakásos társasházat jelent. Ha esélyes a több építtetős verzió, akkor érdemes nem egy egyszerű bejelentést tenni, hanem annyit, ahány lakás lesz. Ebben az esetben lesz két külön e-napló, ahol az építtetők saját igényeiknek megfelelően vezethetik az építkezést. Tanácsos a t

Miért érdemes segítséget kérni az építési napló vezetéséhez? (ne csak a bírság megúszása legyen a cél)

     Az e-napló bonyolult, nehezen áttekinthető, ezerféle jogosultság van benne. Miért is fontos a pontos kitöltése? Mire számíthatunk az építésfelügyelettől, ha a kitöltést félvállról vesszük?    A teljesség igénye nélkül: az építtető helyezi készenlétbe és nyitja meg az e-naplót, neki kell feltölteni a szerződéseket és kiosztani a jogosultságokat. A fővállalkozók osztják ki az alvállalkozói szerepeket, adják és veszik vissza a munkaterületet, valamint napi bejegyzéseket készítenek a munkáról. A felelős műszaki vezető pedig többek között kiállítja az fmv nyilatkozatot. Pontos, hiánytalan naplónyitáshoz és naplóvezetéshez célszerű segítséget kérni, amit utána ajánlott a legrészletesebben vezetni, és ha megoldható érdemes az adott munkát érintő szállítólevelet, számlát is csatolni a napi bejegyzéshez. A napi rendes munkán felül, minden rendkívüli eseményt fontos rögzíteni - pl. „egész napos áramszünet volt, így nem tudtuk a gépeket használni“. Az e-napló pontos vezetése a hibás telj

Kell új enaplót nyitni, ha az építtető személyében változás történik?

  Ha az építtető személyében változás történik, akkor a változást jogutódlással kell elintézni. Ha viszont csak az építtető neve változott, ilyenkor nem szükséges jogutódlást kérni és új enaplót sem kell nyitni. Az enapló felületén lehetőség van módosítani az építtető nevét. Fontos tudni, hogy az enapló alapadatok közül utólag csak az építtető adatai módosíthatók, a többi adat nem. Az építtető nevének a módosítását csak az tudja megtenni, aki az enaplót készenlétbe helyezte: az építtető saját maga vagy a meghatalmazottja (pédául a tervező vagy műszaki ellenőr). Az építtető névváltoztatásakor, ha a ház hitelből épül, akkor érdemes a hitelt folyósító bankkal is egyeztetni, hogy hol szeretnék az építtető nevének a változását látni. Pontosítani kell, hogy elég-e az enapló alapadataiban dokumentálni a változást, vagy kérnek pluszban egy eseti bejegyzést az enaplóban, esetleg szükség van az egyszerű bejelentés/ építési engedély jogutódlását elintézni. H a elakad a jogszabályi előí