Ugrás a fő tartalomra

Üvegkapu – az építőipar működésének javítására

 


Az Üvegkapu nevet kapta a 2022. január 1-jén élesedett rendelet, mely az építőipar működésének javítását és átláthatóságának növelését célozza. Beruházók, generálkivitelezők számára számos kérdést vet fel az új szabályozás: mi is pontosan az az Üvegkapu rendszer? Mikor kell regisztrálni? Kinek a felelőssége az Üvegkapu használata? Milyen kötelezettségeknek kell egyáltalán eleget tenni?

A kormányrendelet alapján az Üvegkapu használata kötelező a közbeszerzésekről szóló törvény hatálya alá tartozó valamennyi, legalább 700 millió Ft becsült értékű építési beruházás kivitelezése során. Ennek értelmében a 2022. január 1-ét követően induló építési-beruházási célú közbeszerzési eljárásokban az építőipari cégeknek naprakészen nyilván kell tartaniuk az építési területre belépők ki- és belépési adatait. Ezen adatok rögzítése kizárólag beléptetőrendszer használatával történhet.

Az építési beruházás Üvegkapuban történő regisztrációjára az e-építési napló készenlétbe helyezésével kerül sor. Az építtető köteles megjelölni, hogy a beléptető rendszer telepítését beléptetőkapu, beléptetőpont vagy a beléptetést biztosító alkalmazás elhelyezésével fogja-e megvalósítani.


A fővállalkozó kivitelező adatszolgáltatása alapján az Üvegkapu a foglalkoztatók regisztrációjára szolgáló regisztrációs aloldalt hoz létre. A beruházásban részt vevő valamennyi foglalkoztató köteles regisztrálni az Étv. 57/I. §-a szerinti tartalommal.

Az Üvegkapu rendszerben rögzíteni kell:

  • a foglalkoztatott személy nevét, adóazonosító jelét, szakági tevékenységét, az építési munkaterületre való be- és kilépésének időpontját, illetve a foglalkoztató adószámát.

  • Vendég esetében a személy nevét, a személyazonosításra alkalmas okmány azonosítóját, az építési munkaterületre való be- és kilépésének időpontját, valamint a belépés célját

Ezekből az adatokból automatikusan az előző munkanapra vonatkozó napi bejegyzést generál, és a bejegyzést az e-építési naplóhoz csatolja. A regisztráció időpontját tekintve nem az építési napló nyitása vagy az építési munkaterület átadása számít, hanem a kivitelezés megkezdése. Az Üvegkapu használatát az állami adóhatóság, a foglalkoztatás felügyeleti hatóság, valamint az építésfelügyeleti hatóság ellenőrizheti.


Forrás: kép: www.pixabay.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kétlakásos ikerházra hány e-napló kell?

  Ha egy egyszerű bejelentéssel épül a kétlakásos ikerház, de két külön generálkivitelező építi a lakásokat, ebben az esetben is csak egy építési naplót lehet nyitni, kettő főnaplóval, mivel csak egy ÉTDR irat azonosító áll rendelkezésre. Bonyolítja a helyzetet, ha a lakásokat két külön építtető építi, banki hitelből épül az ikerház, vagy csak az épület egyik fele lesz hitelből, a másik fele nem. Ezekben az esetekben probléma lehet, ha csak egy közös e-napló van. Akkor is gond az egy e-napló, ha valamely építtető az 5% áfát szeretné igénybe venni, mivel az egynél több főnapló első ránézésre nem generálkivitelezést jelent, hanem több fővállalkozó kivitelezővel történő kivitelezést. Az ikerház tulajdonképpen kétlakásos társasházat jelent. Ha esélyes a több építtetős verzió, akkor érdemes nem egy egyszerű bejelentést tenni, hanem annyit, ahány lakás lesz. Ebben az esetben lesz két külön e-napló, ahol az építtetők saját igényeiknek megfelelően vezethetik az építkezést. Tanácsos a t

Miért érdemes segítséget kérni az építési napló vezetéséhez? (ne csak a bírság megúszása legyen a cél)

     Az e-napló bonyolult, nehezen áttekinthető, ezerféle jogosultság van benne. Miért is fontos a pontos kitöltése? Mire számíthatunk az építésfelügyelettől, ha a kitöltést félvállról vesszük?    A teljesség igénye nélkül: az építtető helyezi készenlétbe és nyitja meg az e-naplót, neki kell feltölteni a szerződéseket és kiosztani a jogosultságokat. A fővállalkozók osztják ki az alvállalkozói szerepeket, adják és veszik vissza a munkaterületet, valamint napi bejegyzéseket készítenek a munkáról. A felelős műszaki vezető pedig többek között kiállítja az fmv nyilatkozatot. Pontos, hiánytalan naplónyitáshoz és naplóvezetéshez célszerű segítséget kérni, amit utána ajánlott a legrészletesebben vezetni, és ha megoldható érdemes az adott munkát érintő szállítólevelet, számlát is csatolni a napi bejegyzéshez. A napi rendes munkán felül, minden rendkívüli eseményt fontos rögzíteni - pl. „egész napos áramszünet volt, így nem tudtuk a gépeket használni“. Az e-napló pontos vezetése a hibás telj

Kell új enaplót nyitni, ha az építtető személyében változás történik?

  Ha az építtető személyében változás történik, akkor a változást jogutódlással kell elintézni. Ha viszont csak az építtető neve változott, ilyenkor nem szükséges jogutódlást kérni és új enaplót sem kell nyitni. Az enapló felületén lehetőség van módosítani az építtető nevét. Fontos tudni, hogy az enapló alapadatok közül utólag csak az építtető adatai módosíthatók, a többi adat nem. Az építtető nevének a módosítását csak az tudja megtenni, aki az enaplót készenlétbe helyezte: az építtető saját maga vagy a meghatalmazottja (pédául a tervező vagy műszaki ellenőr). Az építtető névváltoztatásakor, ha a ház hitelből épül, akkor érdemes a hitelt folyósító bankkal is egyeztetni, hogy hol szeretnék az építtető nevének a változását látni. Pontosítani kell, hogy elég-e az enapló alapadataiban dokumentálni a változást, vagy kérnek pluszban egy eseti bejegyzést az enaplóban, esetleg szükség van az egyszerű bejelentés/ építési engedély jogutódlását elintézni. H a elakad a jogszabályi előí