Ugrás a fő tartalomra

Akkor is 5%-kal számlázhatja a fővállalkozó az elvégzett munkát, ha ő csak az utolsó szakaszban kapcsolódott be a kivitelezésbe?

 


A megbízó akkor tud élni a kedvezményes 5% áfa lehetőségével, ha az ingatlant nem ő építi, hanem vásárolja. Az is vásárlásnak számít, ha az építést egy fővállalkozó kivitelezőre bízza, aki gyakorlatilag az építés végén eladja neki a saját telkén létrehozott épületet.

Ha a kivitelezés közben felbomlik a szerződés, félbemarad az építkezés, akkor a felek elszámolnak egymással és a fővállalkozó benyújtja a számlát az eddig végzett munkáról. Ilyenkor felmerül 2 kérdés: Milyen áfával számolhatja el a teljesítést a fővállalkozó?, A következő kivitelező milyen áfakulccsal számlázhat?

Az 5% feltétele többek között az ingatlan- nyilvántartásban bejegyzendő ingatlan átadása a jogosultnak. A NAV szerint a szerkezetkész állapot elérése a határ. A személyi jövedelemadóról szóló törvényben található meg, hogy a szerkezetkész állapot azt jelenti, hogy a ház elkészült és ráépített tetőszerkezettel rendelkezik (1995.évi CXVII.tv.3.§ 73.pont). Tehát, ha az első fővállalkozó nem érte még el ezt a szintet, akkor 27%-os számlát kell kibocsátania. Abban az esetben, ha a második fővállalkozó úgy veszi át az építkezést, hogy a készültség még nem érte el a szerkezetkész állapotot, akkor nincs probléma. Egyértelműen a második állíthatja ki az 5% áfás számlát. Akkor is ha szerkezetkész kész állapot után történt a váltás, hisz ebben az esetben is teljesül minden feltétel, amit az áfatörvény előír.



A NAV szerint, ha az első kivitelező levonulásakor már olyan készültségi fokban van az épület, ami mellett a rendeltetésszerű használatra alkalmas, akkor nem tekinthető úgy, hogy a másodikként szerződő vállalkozó az ingatlan átadására vállal kötelezettséget. Neki ebben az esetben már csak befejező munkák jutnak, amiket viszont nem lehet 5% forgalmi adóval elszámolni. Az 1993.évi LXXVIII. lakások bérletéről és eladásáról szóló törvény kimondja, hogy egy lakás rendeltetésszerű használatra akkor alkalmas, ha az épület központi berendezéseinek a lakásban lévő részei és a lakberendezések üzemképesek.

Ha tehát a fővállalkozó cseréje olyan készültségi szinten történik, amikor még az ingatlan a fentiek alapján nem minősül használatra alkalmasnak, akkor a második fővállalkozó is számlázhat 5%-os forgalmi áfával.


Forrás: szöveg: ÉpítőÉlet 2022.09.

kép: www.pixabay.com




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kétlakásos ikerházra hány e-napló kell?

  Ha egy egyszerű bejelentéssel épül a kétlakásos ikerház, de két külön generálkivitelező építi a lakásokat, ebben az esetben is csak egy építési naplót lehet nyitni, kettő főnaplóval, mivel csak egy ÉTDR irat azonosító áll rendelkezésre. Bonyolítja a helyzetet, ha a lakásokat két külön építtető építi, banki hitelből épül az ikerház, vagy csak az épület egyik fele lesz hitelből, a másik fele nem. Ezekben az esetekben probléma lehet, ha csak egy közös e-napló van. Akkor is gond az egy e-napló, ha valamely építtető az 5% áfát szeretné igénybe venni, mivel az egynél több főnapló első ránézésre nem generálkivitelezést jelent, hanem több fővállalkozó kivitelezővel történő kivitelezést. Az ikerház tulajdonképpen kétlakásos társasházat jelent. Ha esélyes a több építtetős verzió, akkor érdemes nem egy egyszerű bejelentést tenni, hanem annyit, ahány lakás lesz. Ebben az esetben lesz két külön e-napló, ahol az építtetők saját igényeiknek megfelelően vezethetik az építkezést. Tanácsos a t

Miért érdemes segítséget kérni az építési napló vezetéséhez? (ne csak a bírság megúszása legyen a cél)

     Az e-napló bonyolult, nehezen áttekinthető, ezerféle jogosultság van benne. Miért is fontos a pontos kitöltése? Mire számíthatunk az építésfelügyelettől, ha a kitöltést félvállról vesszük?    A teljesség igénye nélkül: az építtető helyezi készenlétbe és nyitja meg az e-naplót, neki kell feltölteni a szerződéseket és kiosztani a jogosultságokat. A fővállalkozók osztják ki az alvállalkozói szerepeket, adják és veszik vissza a munkaterületet, valamint napi bejegyzéseket készítenek a munkáról. A felelős műszaki vezető pedig többek között kiállítja az fmv nyilatkozatot. Pontos, hiánytalan naplónyitáshoz és naplóvezetéshez célszerű segítséget kérni, amit utána ajánlott a legrészletesebben vezetni, és ha megoldható érdemes az adott munkát érintő szállítólevelet, számlát is csatolni a napi bejegyzéshez. A napi rendes munkán felül, minden rendkívüli eseményt fontos rögzíteni - pl. „egész napos áramszünet volt, így nem tudtuk a gépeket használni“. Az e-napló pontos vezetése a hibás telj

Kell új enaplót nyitni, ha az építtető személyében változás történik?

  Ha az építtető személyében változás történik, akkor a változást jogutódlással kell elintézni. Ha viszont csak az építtető neve változott, ilyenkor nem szükséges jogutódlást kérni és új enaplót sem kell nyitni. Az enapló felületén lehetőség van módosítani az építtető nevét. Fontos tudni, hogy az enapló alapadatok közül utólag csak az építtető adatai módosíthatók, a többi adat nem. Az építtető nevének a módosítását csak az tudja megtenni, aki az enaplót készenlétbe helyezte: az építtető saját maga vagy a meghatalmazottja (pédául a tervező vagy műszaki ellenőr). Az építtető névváltoztatásakor, ha a ház hitelből épül, akkor érdemes a hitelt folyósító bankkal is egyeztetni, hogy hol szeretnék az építtető nevének a változását látni. Pontosítani kell, hogy elég-e az enapló alapadataiban dokumentálni a változást, vagy kérnek pluszban egy eseti bejegyzést az enaplóban, esetleg szükség van az egyszerű bejelentés/ építési engedély jogutódlását elintézni. H a elakad a jogszabályi előí