Ugrás a fő tartalomra

Műemlékvédelmi épületek felújítási munkáinak építési naplója

 


A műemlékek felújítására a világ minden táján külön szabályok vonatkoznak, amelyek Magyarországon különösen szigorúak. Éppen ezért műemléki épületek felújításába a legtöbb építőipari kivitelező bele sem fog, mert egész egyszerűen túlságosan bonyolult, speciális szakértelmet és nagyon komoly rutint kíván. Olykor  az előkészületi szakasz is 1,5-3 évig terjed.


Előkészületi szakasz lépései:

  1. Építészettörténeti és művészettörténeti kutatás

  2. Kor meghatározása

  3. Építési engedély
    Miután az építészeti tervek elkészültek, az építési engedélyt a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal adja ki.

  4. Restaurátori, régészeti kutatások

  5. Műemléki felújítási munkák kezdete
    Ezt követően lehet csak a felújításnak nekilátni.



Maga az építési napló, és a napló vezetés szabályai mindenben megegyeznek más építés kivitelezési munkák során vezetett naplóéval. Azonban a speciális munkából adódóan, nem csak az építésre, hanem a műemlékvédelemre vonatkozó jogszabályokat is szem előtt kell tartani a kivitelezési munka folyamatában, és a műemlékvédelmi felügyelő naplóba tett bejegyzéseinek figyelembe vételével kell a munka közben felmerülő problémás munkaműveleteket elvégezni.

A munka megkezdése előtt fontos, hogy a kivitelező megismerje a műemlékvédelemre vonatkozó jogszabályokat, és egyeztessen a Műemlékvédelmi Felügyelőséggel. A munka egész folyamatában szükséges, hogy kapcsolatot tartson fenn nem csak a napló bejegyzéseken keresztül, hanem személyes megbeszéléseken is az építtetővel, a műemlékvédelmi felügyelővel, a műszaki ellenőrrel, és a különböző szakértőkkel (műtárgyvédelem, tűzvédelem, stb.).



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kétlakásos ikerházra hány e-napló kell?

  Ha egy egyszerű bejelentéssel épül a kétlakásos ikerház, de két külön generálkivitelező építi a lakásokat, ebben az esetben is csak egy építési naplót lehet nyitni, kettő főnaplóval, mivel csak egy ÉTDR irat azonosító áll rendelkezésre. Bonyolítja a helyzetet, ha a lakásokat két külön építtető építi, banki hitelből épül az ikerház, vagy csak az épület egyik fele lesz hitelből, a másik fele nem. Ezekben az esetekben probléma lehet, ha csak egy közös e-napló van. Akkor is gond az egy e-napló, ha valamely építtető az 5% áfát szeretné igénybe venni, mivel az egynél több főnapló első ránézésre nem generálkivitelezést jelent, hanem több fővállalkozó kivitelezővel történő kivitelezést. Az ikerház tulajdonképpen kétlakásos társasházat jelent. Ha esélyes a több építtetős verzió, akkor érdemes nem egy egyszerű bejelentést tenni, hanem annyit, ahány lakás lesz. Ebben az esetben lesz két külön e-napló, ahol az építtetők saját igényeiknek megfelelően vezethetik az építkezést. Tanácsos a t

Miért érdemes segítséget kérni az építési napló vezetéséhez? (ne csak a bírság megúszása legyen a cél)

     Az e-napló bonyolult, nehezen áttekinthető, ezerféle jogosultság van benne. Miért is fontos a pontos kitöltése? Mire számíthatunk az építésfelügyelettől, ha a kitöltést félvállról vesszük?    A teljesség igénye nélkül: az építtető helyezi készenlétbe és nyitja meg az e-naplót, neki kell feltölteni a szerződéseket és kiosztani a jogosultságokat. A fővállalkozók osztják ki az alvállalkozói szerepeket, adják és veszik vissza a munkaterületet, valamint napi bejegyzéseket készítenek a munkáról. A felelős műszaki vezető pedig többek között kiállítja az fmv nyilatkozatot. Pontos, hiánytalan naplónyitáshoz és naplóvezetéshez célszerű segítséget kérni, amit utána ajánlott a legrészletesebben vezetni, és ha megoldható érdemes az adott munkát érintő szállítólevelet, számlát is csatolni a napi bejegyzéshez. A napi rendes munkán felül, minden rendkívüli eseményt fontos rögzíteni - pl. „egész napos áramszünet volt, így nem tudtuk a gépeket használni“. Az e-napló pontos vezetése a hibás telj

Kell új enaplót nyitni, ha az építtető személyében változás történik?

  Ha az építtető személyében változás történik, akkor a változást jogutódlással kell elintézni. Ha viszont csak az építtető neve változott, ilyenkor nem szükséges jogutódlást kérni és új enaplót sem kell nyitni. Az enapló felületén lehetőség van módosítani az építtető nevét. Fontos tudni, hogy az enapló alapadatok közül utólag csak az építtető adatai módosíthatók, a többi adat nem. Az építtető nevének a módosítását csak az tudja megtenni, aki az enaplót készenlétbe helyezte: az építtető saját maga vagy a meghatalmazottja (pédául a tervező vagy műszaki ellenőr). Az építtető névváltoztatásakor, ha a ház hitelből épül, akkor érdemes a hitelt folyósító bankkal is egyeztetni, hogy hol szeretnék az építtető nevének a változását látni. Pontosítani kell, hogy elég-e az enapló alapadataiban dokumentálni a változást, vagy kérnek pluszban egy eseti bejegyzést az enaplóban, esetleg szükség van az egyszerű bejelentés/ építési engedély jogutódlását elintézni. H a elakad a jogszabályi előí