Ugrás a fő tartalomra

Miért jó, ha vezetünk építési naplót?

 


Az e-építési napló írásos műszaki dokumentációként szolgál az elkészült építési munkák és az esetleges hiányosságok rögzítésére és tartalmazza az építtető és a kivitelezők hivatalos észrevételeit.

Építési naplót KELL vezetni, ha egy építkezés építési engedélyköteles, vagy valamilyen pályázati forrást veszünk igénybe és a támogató kötelezően előírta a vezetését.

Vezetése szigorú szabályok szerint működik és jogszabályokban rögzített. 2019 októbere óta azonban nem minden esetben kötelező vezetni. A könnyítés alapvetően a lakóépületek kivitelezésére vonatkozik. Mentesül a napló vezetése alól az, aki természetes személyként egy lakóépület építtetője és saját lakhatási célját valósítja meg – ettől függetlenül mégis érdemes naplót vezetni a későbbi vitás helyzetek elkerülése érdekében. Jogi személyeknek, vállalkozásoknak viszont már KÖTELEZŐ az e-építési napló vezetése. A folyamat első lépése a napló készenlétbe helyezése, ami az építtető feladata, de megbízhat vele építési napló vezetésével foglalkozó céget, mérnök tanácsadót vagy műszaki ellenőrt is.



Építési napló vezetésével foglalkozó cégként segítségére vagyunk az építtetőknek, beruházóknak, vállalkozóknak, magánszemélyeknek az építési napló készenlétbe helyezésétől, a hatósági bizonyítvány megérkezéséig (ÉTDR ügyintézés). Megoldást nyújtunk a napi szinten felmerülő kérdésekben, nehézségekben.

Az e-építési naplóban nyoma van annak, hogy ki, hol és milyen építőipari tevékenységet folytatott – látszik, hogy a kivitelezés során változott-e a résztvevők személye, történt-e változás a tervezett folyamatokban. Az építési naplóban rögzített tények az építtetőt és a kivitelezőt egyaránt védik. Az elvégzett építési folyamatok, események naponta rögzítésre kerülnek.

Az e-napló mindaddig megnyitott állapotban van, amíg az utolsó munkavégzést le nem zárták és a beruházás a használatbavételi engedélyezéssel teljesen be nem fejeződött.


Forrás: www.pixabay.com

(www.e-epitesinaplovezetes.hu)


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kétlakásos ikerházra hány e-napló kell?

  Ha egy egyszerű bejelentéssel épül a kétlakásos ikerház, de két külön generálkivitelező építi a lakásokat, ebben az esetben is csak egy építési naplót lehet nyitni, kettő főnaplóval, mivel csak egy ÉTDR irat azonosító áll rendelkezésre. Bonyolítja a helyzetet, ha a lakásokat két külön építtető építi, banki hitelből épül az ikerház, vagy csak az épület egyik fele lesz hitelből, a másik fele nem. Ezekben az esetekben probléma lehet, ha csak egy közös e-napló van. Akkor is gond az egy e-napló, ha valamely építtető az 5% áfát szeretné igénybe venni, mivel az egynél több főnapló első ránézésre nem generálkivitelezést jelent, hanem több fővállalkozó kivitelezővel történő kivitelezést. Az ikerház tulajdonképpen kétlakásos társasházat jelent. Ha esélyes a több építtetős verzió, akkor érdemes nem egy egyszerű bejelentést tenni, hanem annyit, ahány lakás lesz. Ebben az esetben lesz két külön e-napló, ahol az építtetők saját igényeiknek megfelelően vezethetik az építkezést. Tanácsos a t

Miért érdemes segítséget kérni az építési napló vezetéséhez? (ne csak a bírság megúszása legyen a cél)

     Az e-napló bonyolult, nehezen áttekinthető, ezerféle jogosultság van benne. Miért is fontos a pontos kitöltése? Mire számíthatunk az építésfelügyelettől, ha a kitöltést félvállról vesszük?    A teljesség igénye nélkül: az építtető helyezi készenlétbe és nyitja meg az e-naplót, neki kell feltölteni a szerződéseket és kiosztani a jogosultságokat. A fővállalkozók osztják ki az alvállalkozói szerepeket, adják és veszik vissza a munkaterületet, valamint napi bejegyzéseket készítenek a munkáról. A felelős műszaki vezető pedig többek között kiállítja az fmv nyilatkozatot. Pontos, hiánytalan naplónyitáshoz és naplóvezetéshez célszerű segítséget kérni, amit utána ajánlott a legrészletesebben vezetni, és ha megoldható érdemes az adott munkát érintő szállítólevelet, számlát is csatolni a napi bejegyzéshez. A napi rendes munkán felül, minden rendkívüli eseményt fontos rögzíteni - pl. „egész napos áramszünet volt, így nem tudtuk a gépeket használni“. Az e-napló pontos vezetése a hibás telj

Kell új enaplót nyitni, ha az építtető személyében változás történik?

  Ha az építtető személyében változás történik, akkor a változást jogutódlással kell elintézni. Ha viszont csak az építtető neve változott, ilyenkor nem szükséges jogutódlást kérni és új enaplót sem kell nyitni. Az enapló felületén lehetőség van módosítani az építtető nevét. Fontos tudni, hogy az enapló alapadatok közül utólag csak az építtető adatai módosíthatók, a többi adat nem. Az építtető nevének a módosítását csak az tudja megtenni, aki az enaplót készenlétbe helyezte: az építtető saját maga vagy a meghatalmazottja (pédául a tervező vagy műszaki ellenőr). Az építtető névváltoztatásakor, ha a ház hitelből épül, akkor érdemes a hitelt folyósító bankkal is egyeztetni, hogy hol szeretnék az építtető nevének a változását látni. Pontosítani kell, hogy elég-e az enapló alapadataiban dokumentálni a változást, vagy kérnek pluszban egy eseti bejegyzést az enaplóban, esetleg szükség van az egyszerű bejelentés/ építési engedély jogutódlását elintézni. H a elakad a jogszabályi előí