Ugrás a fő tartalomra

Mikor vezethetjük papíron az építési naplót?

 



Volt egy átmeneti időszak, amikor a korábban papíron megkezdett naplókat lehetett tovább vinni a hagyományos módon, de az új építéseket csak e-naplóval kezdhetjük meg. Az építési naplót – e-naplót – 2013 óta kötelező elektronikusan vezetni.

Az egyszerű bejelentéshez kapcsolódik néhány könnyítés az elmúlt években. 2019-től bizonyos esetekben nem kell naplót vezetni, de készenlétbe kellett helyezni, ez volt a feltétele a kivitelezés megindításának. 2021-ben a készenlétbe helyezés kötelezettsége is megszűnt. A jogszabály viszont lehetővé teszi, hogy ha valaki mégis önként a naplóvezetés mellett dönt, akkor azon a beruházás végéig nem lehet változtatni.

A papír alapú napló ma már semmiképpen nem hivatalos. Vajon mégis mire lehet jó?

  • saját célra készítünk így feljegyzéseket, hogy megfelelően dokumentáljuk az építés folyamatát,

  • kivitelezők, műszaki vezetők építési eseményeket, észrevételeiket rögzítik bele.

A munka valamennyi szereplőjének érdeke, hogy a dokumentáció a későbbiekben is a rendelkezésükre álljon.



Építési e-naplót kell vezetni az alábbi építési tevékenységek esetében:

(191/2009. (IX. 15.) Korm rendelet)

  • építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési tevékenység esetén,

  • az építési engedélyhez nem kötött építési tevékenység végzése esetén,

    pl.: az épület a rendezett terepszint felett legalább két építményszintet tartalmaz, valamint pinceszint esetén a pince padlóvonala a rendezett tereptől számítva legfeljebb 1,5 méter mélyen van, és a felszíni teher legfeljebb 2,0 kN/m²

  • az építmény bontása esetén ,ha

    - az építmény terepszint feletti és belső térfogata meghaladja az 500m3-t valamint homlokzatmagassága az 5,0 métert, vagy

    - a terepszint alatti bontási mélysége meghaladja az 1,5 métert

  • az egyszerű bejelentéssel megvalósítható építési tevékenység végzése esetén, ha az építtető nem magánszemély, vagy ha nem a saját lakhatását szolgálja az épület, épületrész,

  • a közbeszerzési szabályok hatálya alá eső beruházások, építési tevékenységek végzése esetében,

  • kölcsönből vagy támogatásból megvalósuló építési tevékenységek végzése esetén, egyes bankok, pénzintézetek, vagy támogatást nyújtók előírása alapján.

A fentiekben nem említett építési – bontási tevékenységek esetén az építtető dönt arról, hogy vezetik-e az e-építési naplót vagy sem.


Forrás: szöveg: ÉpítőÉlet,2022.10.

191/2009. (IX. 15.) Korm rendelet

kép: www.pixabay.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kétlakásos ikerházra hány e-napló kell?

  Ha egy egyszerű bejelentéssel épül a kétlakásos ikerház, de két külön generálkivitelező építi a lakásokat, ebben az esetben is csak egy építési naplót lehet nyitni, kettő főnaplóval, mivel csak egy ÉTDR irat azonosító áll rendelkezésre. Bonyolítja a helyzetet, ha a lakásokat két külön építtető építi, banki hitelből épül az ikerház, vagy csak az épület egyik fele lesz hitelből, a másik fele nem. Ezekben az esetekben probléma lehet, ha csak egy közös e-napló van. Akkor is gond az egy e-napló, ha valamely építtető az 5% áfát szeretné igénybe venni, mivel az egynél több főnapló első ránézésre nem generálkivitelezést jelent, hanem több fővállalkozó kivitelezővel történő kivitelezést. Az ikerház tulajdonképpen kétlakásos társasházat jelent. Ha esélyes a több építtetős verzió, akkor érdemes nem egy egyszerű bejelentést tenni, hanem annyit, ahány lakás lesz. Ebben az esetben lesz két külön e-napló, ahol az építtetők saját igényeiknek megfelelően vezethetik az építkezést. Tanácsos a t

Miért érdemes segítséget kérni az építési napló vezetéséhez? (ne csak a bírság megúszása legyen a cél)

     Az e-napló bonyolult, nehezen áttekinthető, ezerféle jogosultság van benne. Miért is fontos a pontos kitöltése? Mire számíthatunk az építésfelügyelettől, ha a kitöltést félvállról vesszük?    A teljesség igénye nélkül: az építtető helyezi készenlétbe és nyitja meg az e-naplót, neki kell feltölteni a szerződéseket és kiosztani a jogosultságokat. A fővállalkozók osztják ki az alvállalkozói szerepeket, adják és veszik vissza a munkaterületet, valamint napi bejegyzéseket készítenek a munkáról. A felelős műszaki vezető pedig többek között kiállítja az fmv nyilatkozatot. Pontos, hiánytalan naplónyitáshoz és naplóvezetéshez célszerű segítséget kérni, amit utána ajánlott a legrészletesebben vezetni, és ha megoldható érdemes az adott munkát érintő szállítólevelet, számlát is csatolni a napi bejegyzéshez. A napi rendes munkán felül, minden rendkívüli eseményt fontos rögzíteni - pl. „egész napos áramszünet volt, így nem tudtuk a gépeket használni“. Az e-napló pontos vezetése a hibás telj

Kell új enaplót nyitni, ha az építtető személyében változás történik?

  Ha az építtető személyében változás történik, akkor a változást jogutódlással kell elintézni. Ha viszont csak az építtető neve változott, ilyenkor nem szükséges jogutódlást kérni és új enaplót sem kell nyitni. Az enapló felületén lehetőség van módosítani az építtető nevét. Fontos tudni, hogy az enapló alapadatok közül utólag csak az építtető adatai módosíthatók, a többi adat nem. Az építtető nevének a módosítását csak az tudja megtenni, aki az enaplót készenlétbe helyezte: az építtető saját maga vagy a meghatalmazottja (pédául a tervező vagy műszaki ellenőr). Az építtető névváltoztatásakor, ha a ház hitelből épül, akkor érdemes a hitelt folyósító bankkal is egyeztetni, hogy hol szeretnék az építtető nevének a változását látni. Pontosítani kell, hogy elég-e az enapló alapadataiban dokumentálni a változást, vagy kérnek pluszban egy eseti bejegyzést az enaplóban, esetleg szükség van az egyszerű bejelentés/ építési engedély jogutódlását elintézni. H a elakad a jogszabályi előí