Ugrás a fő tartalomra

Miért van szükség kivitelezői felelősségbiztosításra?

 

2017. február 16.-át követően a kivitelezőnek felelősségbiztosítással rendelkeznie kell, ha a kivitelezési szerződés alapján végzett építőipari kivitelezési tevékenység elektronikus építési főnaplójának megnyitására kerül sor. 2019 októbere óta nem kötelező sem a tervezői, sem a kivitelezői felelősségbiztosítás a saját lakhatásra épülő, egyszerű bejelentéses építkezéseken.

A Kormányrendelet1 kimondja, hogy a legfeljebb 300 négyzetméter összes hasznos alapterületű új lakóépület építése és meglévő lakóépület max.300 négyzetméterre bővítése esetén, kötelező a kivitelezői felelősségbiztosítás megkötése :

  • az építtetővel közvetlen szerződéses kapcsolatban álló fővállalkozó kivitelező és alvállalkozói által az építőipari kivitelezési tevékenységgel érintett lakóépület hibás építési tevékenységével okozott kár megtérítésére,

  • és a fővállalkozó kivitelező általa bármely jogviszonyban foglalkoztatott felelős műszaki vezető által a művezetési tevékenység körében okozott kár megtérítésére




 A kivitelezőnek

  • rendelkeznie kell a felelősségbiztosítással legkésőbb a munkaterület átadásakor,

  • nyilatkoznia kell a kivitelezési elektronikus építési főnaplóba a felelősségbiztosítása kötvényszámáról, a biztosító nevéről,

  • fel kell tölteni az építési naplóba a biztosító által kiadott fedezetigazolást (a fedezetigazolást a biztosító a biztosítási díj beérkezését követően állítja ki).

 A kivitelezői felelősségbiztosításnak

  • fedezetet kell nyújtania a biztosított tevékenység körében felmerülő dologi és személyben történő károkozás esetére,

  • ki kell terjednie a biztosítás hatálya alatt a fővállalkozó kivitelező és alvállalkozói által az építési kivitelezési tevékenységgel érintett lakóépület hibás építési tevékenységével okozott dologi károkra,

  • a fővállalkozó kivitelező és alvállalkozói által harmadik személynek okozott károkra,

  • a fővállalkozó kivitelező által bármilyen jogviszonyban foglalkoztatott felelős műszaki vezető által okozott károkra,

  • fedezetet kell nyújtania a felelősségbiztosítási szerződés hatálya alatt okozott és legkésőbb a szerződés megszűnését követő 3 éven belül bekövetkezett, a biztosító részére bejelentett, biztosítási eseménynek minősülő károkra,

  • fenn kell állnia legalább a lakóépület teljes műszaki átadás-átvétel lezárásáig.

 A jogszabályi kötelezettség teljesíthető

  • folyamatos, határozatlan idejű kivitelezői felelősségbiztosítási szerződéssel,

  • projekt alapon, csak egy épületre megkötött kivitelezői felelősségbiztosítási szerződéssel. 

Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek a naplóvezetéssel kapcsolatban, keressen minket és segítségére leszünk.


1 2017. január 1-től hatályos a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló 155/2016 (VI.13.) Kormányrendelet és annak 353/2016 (XI. 18.) Kormányrendelettel történő módosítása

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kétlakásos ikerházra hány e-napló kell?

  Ha egy egyszerű bejelentéssel épül a kétlakásos ikerház, de két külön generálkivitelező építi a lakásokat, ebben az esetben is csak egy építési naplót lehet nyitni, kettő főnaplóval, mivel csak egy ÉTDR irat azonosító áll rendelkezésre. Bonyolítja a helyzetet, ha a lakásokat két külön építtető építi, banki hitelből épül az ikerház, vagy csak az épület egyik fele lesz hitelből, a másik fele nem. Ezekben az esetekben probléma lehet, ha csak egy közös e-napló van. Akkor is gond az egy e-napló, ha valamely építtető az 5% áfát szeretné igénybe venni, mivel az egynél több főnapló első ránézésre nem generálkivitelezést jelent, hanem több fővállalkozó kivitelezővel történő kivitelezést. Az ikerház tulajdonképpen kétlakásos társasházat jelent. Ha esélyes a több építtetős verzió, akkor érdemes nem egy egyszerű bejelentést tenni, hanem annyit, ahány lakás lesz. Ebben az esetben lesz két külön e-napló, ahol az építtetők saját igényeiknek megfelelően vezethetik az építkezést. Tanácsos a t

Miért érdemes segítséget kérni az építési napló vezetéséhez? (ne csak a bírság megúszása legyen a cél)

     Az e-napló bonyolult, nehezen áttekinthető, ezerféle jogosultság van benne. Miért is fontos a pontos kitöltése? Mire számíthatunk az építésfelügyelettől, ha a kitöltést félvállról vesszük?    A teljesség igénye nélkül: az építtető helyezi készenlétbe és nyitja meg az e-naplót, neki kell feltölteni a szerződéseket és kiosztani a jogosultságokat. A fővállalkozók osztják ki az alvállalkozói szerepeket, adják és veszik vissza a munkaterületet, valamint napi bejegyzéseket készítenek a munkáról. A felelős műszaki vezető pedig többek között kiállítja az fmv nyilatkozatot. Pontos, hiánytalan naplónyitáshoz és naplóvezetéshez célszerű segítséget kérni, amit utána ajánlott a legrészletesebben vezetni, és ha megoldható érdemes az adott munkát érintő szállítólevelet, számlát is csatolni a napi bejegyzéshez. A napi rendes munkán felül, minden rendkívüli eseményt fontos rögzíteni - pl. „egész napos áramszünet volt, így nem tudtuk a gépeket használni“. Az e-napló pontos vezetése a hibás telj

Kell új enaplót nyitni, ha az építtető személyében változás történik?

  Ha az építtető személyében változás történik, akkor a változást jogutódlással kell elintézni. Ha viszont csak az építtető neve változott, ilyenkor nem szükséges jogutódlást kérni és új enaplót sem kell nyitni. Az enapló felületén lehetőség van módosítani az építtető nevét. Fontos tudni, hogy az enapló alapadatok közül utólag csak az építtető adatai módosíthatók, a többi adat nem. Az építtető nevének a módosítását csak az tudja megtenni, aki az enaplót készenlétbe helyezte: az építtető saját maga vagy a meghatalmazottja (pédául a tervező vagy műszaki ellenőr). Az építtető névváltoztatásakor, ha a ház hitelből épül, akkor érdemes a hitelt folyósító bankkal is egyeztetni, hogy hol szeretnék az építtető nevének a változását látni. Pontosítani kell, hogy elég-e az enapló alapadataiban dokumentálni a változást, vagy kérnek pluszban egy eseti bejegyzést az enaplóban, esetleg szükség van az egyszerű bejelentés/ építési engedély jogutódlását elintézni. H a elakad a jogszabályi előí