A jóteljesítési visszatartás esetén a kivitelező nem kapja meg a teljes díját – a megrendelő visszatartja. Ez fedezi az átadás- átvétel során előjött hibákat, hiányosságokat. A mértéke általában 5% szokott lenni, de lehet 1% vagy 20% is. Azt a célt szolgálja, hogy amit a kivitelezés közben elrontottak vagy nem javítottak ki, azt a megrendelő ebből a pénzből megteheti.
A jóteljesítési garancia esetében a később előjövő hibák javítására vállal felelősséget a kivitelező. Ügyvéd közreműködésével letétbe is helyezhetjük ezt a pénzösszeget, amit a saját nevére szóló letéti számlára helyez el.
A garancia és a visszatartás egyszerre is működhet, ami azt jelenti, hogy a megrendelő visszatartja a kivitelezési díj x %-át arra az esetre, ha 3 éven belül például lehullana a burkolat a falról. Ilyenkor a megrendelő vagy azzal a vállalkozóval végezteti el a munkát, aki a kivitelezést is végezte, vagy más vállalkozót bíz meg. Ha letelik a 3 év visszaadja az összeget.
A bankgarancia esetében bankon keresztül vállal garanciát a kivitelező. Ennek az a lényege, hogy egy bankkal leszerződik a kivitelező és hibás teljesítéskor, ő fizet a vállalkozó helyett. Ebben az esetben a fedezetet a kivitelezőnek kell biztosítania és díjat is számol fel a bank érte. Bankgarancia vállalásakor a megrendelő első felszólítására fizet a pénzintézet, nem nézik, hogy például tényleg beszakadt-e tető, lehullott-e burkolat, ezért alaposan át kell gondolni és nézni a szerződést.
Fontos, hogy a felsoroltakat nem kötelező kikötni vagy elfogadni. Viszont ha szerepel a szerződésben, akkor alaposan át kell olvasni. Kötelező jótállással új épületek esetén tartoznak a kivitelezők, ami azt jelenti, hogy a hibás teljesítést javítani kell, de ebben az ebben semmi nem írja elő a visszatartást a megrendelő részéről.
Forrás: szöveg: ÉpítőÉlet, 2023.február
kép: www.pixabay.com
(www.e-epitesinaplovezetes.hu, www.e-asszisztencia.hu)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése