Ugrás a fő tartalomra

Mikor él a rendszergarancia?

 


Bizonyos termékekre kötelező garanciát, pontosabban jótállást kell vállalniuk a gyártóknak. A termékgarancia esetén a legtöbbször egy-egy darab termékre gondoljunk, pl. egy ablakra, egy zuhanykabinra, csaptelepre stb. (151/ 2003. Kormányrendelet). A garanciavállalás legtöbbször a vásárlás napján indul, és kizárólag a megvásárolt termék gyártási és anyaghibájára terjed ki, tehát az egyes elemek mechanikai, elektromos és egyéb meghibásodásaira szokott vonatkozni.

Ha valami „rendszerben” van, akkor ott más a helyzet. Mi is az a rendszer vagy készlet? Egyetlen gyártó által, legalább két külön elemből álló együttesként forgalomba hozott termék, melyet össze kell szerelni, ahhoz, hogy az építménybe be lehessen építeni (305/2011/ EU rendelet). Ilyen rendszer például:

  • fuga, szilikon, ragasztó

  • hőszigetelő rendszereknél: vékonyvakolat, alapozó, ragasztó, lemez, háló, dübel

  • napelemeknél: inverter, tartószerkezet, teljes kábelezés, napelem

Ezekre vállalják a gyártók rendszergaranciát. A rendszergarancia mondhatni a termékgarancia kiterjesztése, és azt jelenti, hogy a beépített rendszerünk x ideig rendeltetésszerűen használható lesz, és megtartja az alapvető tulajdonságait. A legtöbb cég feltételként előírja, hogy csak akkor él a garancia, ha a rendszerben történő kivitelezés során minden anyag az adott gyártótól származik.


Mire figyeljünk még oda!? Nézzünk például egy gázkazán rendszert. Itt nagy valószínűséggel a rendszergaranciához előírják a márkaszervizes beüzemelést és karbantartást. Szinte biztosan kikötik, ha késedelmesen jelentjük be a meghibásodást, akkor az ebből eredő károkért mi felelünk. Általánosságban elmondható, hogy néhány pontban kizárják a garanciát: például a nem megfelelő szállítás vagy javítás, nem gyári alkatrészek beépítése, nem rendeltetésszerű telepítés, használat, átalakítás, külső mechanikai hatások, sérülések stb.

A kivitelezés során nem elég a szakmai tapasztalatra hagyatkoznunk, hanem egy halom előírást is be kell tartani. Hogy csak a hőszigetelést ragadjuk ki: sok gyártó a MÉSZ (Magyar Építőkémia és Vakolat Szövetség) irányelvéhez köti a saját felelősségvállalását. Ez azt jelenti, hogy az ebben leírtak szerint kell ragasztani, dübelezni, áttöréseket csinálni stb. - érdemes a kivitelezés során fényképeket készíteni a munka során.

Probléma esetén legtöbb esetben elég a számla vagy szállítólevél bemutatása, de van ahol videót vagy képet is kérnek a hibáról. Nagyobb összegeknél viszont előfordulhat, hogy a cég munkatársai terepszemlét tartanak. Ha nem sikerül megegyezni, akkor megállapodhatunk egy független szakértő felkeresésében, akinek a véleményét mindkét fél elfogadja és magának nézve kötelezőnek tekinti.


Forrás: szöveg: ÉpítőÉlet, 2023.04. , miszk.hu

kép: www.pixabay.com

(https://www.e-epitesinaplovezetes.hu/, www.e-asszisztencia.hu)





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kétlakásos ikerházra hány e-napló kell?

  Ha egy egyszerű bejelentéssel épül a kétlakásos ikerház, de két külön generálkivitelező építi a lakásokat, ebben az esetben is csak egy építési naplót lehet nyitni, kettő főnaplóval, mivel csak egy ÉTDR irat azonosító áll rendelkezésre. Bonyolítja a helyzetet, ha a lakásokat két külön építtető építi, banki hitelből épül az ikerház, vagy csak az épület egyik fele lesz hitelből, a másik fele nem. Ezekben az esetekben probléma lehet, ha csak egy közös e-napló van. Akkor is gond az egy e-napló, ha valamely építtető az 5% áfát szeretné igénybe venni, mivel az egynél több főnapló első ránézésre nem generálkivitelezést jelent, hanem több fővállalkozó kivitelezővel történő kivitelezést. Az ikerház tulajdonképpen kétlakásos társasházat jelent. Ha esélyes a több építtetős verzió, akkor érdemes nem egy egyszerű bejelentést tenni, hanem annyit, ahány lakás lesz. Ebben az esetben lesz két külön e-napló, ahol az építtetők saját igényeiknek megfelelően vezethetik az építkezést. Tanácsos a t

Miért érdemes segítséget kérni az építési napló vezetéséhez? (ne csak a bírság megúszása legyen a cél)

     Az e-napló bonyolult, nehezen áttekinthető, ezerféle jogosultság van benne. Miért is fontos a pontos kitöltése? Mire számíthatunk az építésfelügyelettől, ha a kitöltést félvállról vesszük?    A teljesség igénye nélkül: az építtető helyezi készenlétbe és nyitja meg az e-naplót, neki kell feltölteni a szerződéseket és kiosztani a jogosultságokat. A fővállalkozók osztják ki az alvállalkozói szerepeket, adják és veszik vissza a munkaterületet, valamint napi bejegyzéseket készítenek a munkáról. A felelős műszaki vezető pedig többek között kiállítja az fmv nyilatkozatot. Pontos, hiánytalan naplónyitáshoz és naplóvezetéshez célszerű segítséget kérni, amit utána ajánlott a legrészletesebben vezetni, és ha megoldható érdemes az adott munkát érintő szállítólevelet, számlát is csatolni a napi bejegyzéshez. A napi rendes munkán felül, minden rendkívüli eseményt fontos rögzíteni - pl. „egész napos áramszünet volt, így nem tudtuk a gépeket használni“. Az e-napló pontos vezetése a hibás telj

Kell új enaplót nyitni, ha az építtető személyében változás történik?

  Ha az építtető személyében változás történik, akkor a változást jogutódlással kell elintézni. Ha viszont csak az építtető neve változott, ilyenkor nem szükséges jogutódlást kérni és új enaplót sem kell nyitni. Az enapló felületén lehetőség van módosítani az építtető nevét. Fontos tudni, hogy az enapló alapadatok közül utólag csak az építtető adatai módosíthatók, a többi adat nem. Az építtető nevének a módosítását csak az tudja megtenni, aki az enaplót készenlétbe helyezte: az építtető saját maga vagy a meghatalmazottja (pédául a tervező vagy műszaki ellenőr). Az építtető névváltoztatásakor, ha a ház hitelből épül, akkor érdemes a hitelt folyósító bankkal is egyeztetni, hogy hol szeretnék az építtető nevének a változását látni. Pontosítani kell, hogy elég-e az enapló alapadataiban dokumentálni a változást, vagy kérnek pluszban egy eseti bejegyzést az enaplóban, esetleg szükség van az egyszerű bejelentés/ építési engedély jogutódlását elintézni. H a elakad a jogszabályi előí