Jelenleg az egyszerű bejelentés bevezetésével a megrendelő nem kap semmiféle hatósági garanciát arra, hogy a terv megfelel a helyi és az országos jogszabályoknak. A hatóságnak ugyanis nagyon sokáig nem kellett, sőt nem szabadott vizsgálni a beadott dokumentumok tartalmát. Pár hónapja a gyakorlat változott, ha a hatósági ügyintéző nem veszi észre a hibát, akkor a hibáért most is a tervező és az építtető a felelős. Az egyszerű bejelentés nem hatósági eljárás, semmiféle jogorvoslati rendszer nincs.
Az új építési törvény jelenlegi állása szerint az egyszerű bejelentés tudomásulvételi eljárássá alakul át. Amikor az új törvény hatályba lép, onnantól a hatóság vizsgálni fogja a benyújtott dokumentáció jogszabályoknak való megfelelését is. A hatóságnak 15 napja lesz arra, hogy átnézze a beadott tervdokumentációt, és ha nem felel meg az épület a szabályoknak, akkor megtilthatják majd az építkezés elindítását.
A mostani gyakorlat szerint például az előzetes hatósági kontroll hiánya miatt ha hibás terv alapján épül fel az épület, szabályossá kell tenni, ami akár az épület teljes lerombolásával is járhat. Ez egy apróbb, véletlenszerű tervezési hibából fakadó vétség, aminek aránytalanul nagy a büntetése. Az új jogszabályok megjelenése után tudjuk meg, hogy lesz-e lehetőség „közérdek sérelem hiányára hivatkozó fennmaradási engedély” kiadására újra.
Az építési napló igazából a megrendelőt is és a vállalkozót is védi. A jogvita esetén a napló fontos bizonyíték. E-naplóval sokkal szabályosabbak és tervszerűbbek az építkezések. Az új építési törvény szerint egyszerű bejelentésnél újra kötelező lesz az e-napló vezetése magánszemély építtető esetén is.
Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel ( hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolatban – segítségére leszünk a teljes beruházási folyamat alatt.
Forrás: szöveg: ÉpítőÉlet, 2023.06.
kép: www.pixabay.com
(https://www.e-epitesinaplovezetes.hu/, www.e-asszisztencia.hu)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése