Ugrás a fő tartalomra

Biztonságosabb lesz az egyszerű bejelentés, az Építési törvény változása után?

 



Jelenleg az egyszerű bejelentés bevezetésével a megrendelő nem kap semmiféle hatósági garanciát arra, hogy a terv megfelel a helyi és az országos jogszabályoknak. A hatóságnak ugyanis nagyon sokáig nem kellett, sőt nem szabadott vizsgálni a beadott dokumentumok tartalmát. Pár hónapja a gyakorlat változott, ha a hatósági ügyintéző nem veszi észre a hibát, akkor a hibáért most is a tervező és az építtető a felelős. Az egyszerű bejelentés nem hatósági eljárás, semmiféle jogorvoslati rendszer nincs.

Az új építési törvény jelenlegi állása szerint az egyszerű bejelentés tudomásulvételi eljárássá alakul át. Amikor az új törvény hatályba lép, onnantól a hatóság vizsgálni fogja a benyújtott dokumentáció jogszabályoknak való megfelelését is. A hatóságnak 15 napja lesz arra, hogy átnézze a beadott tervdokumentációt, és ha nem felel meg az épület a szabályoknak, akkor megtilthatják majd az építkezés elindítását.

A mostani gyakorlat szerint például az előzetes hatósági kontroll hiánya miatt ha hibás terv alapján épül fel az épület, szabályossá kell tenni, ami akár az épület teljes lerombolásával is járhat. Ez egy apróbb, véletlenszerű tervezési hibából fakadó vétség, aminek aránytalanul nagy a büntetése. Az új jogszabályok megjelenése után tudjuk meg, hogy lesz-e lehetőség „közérdek sérelem hiányára hivatkozó fennmaradási engedély” kiadására újra.

Az építési napló igazából a megrendelőt is és a vállalkozót is védi. A jogvita esetén a napló fontos bizonyíték. E-naplóval sokkal szabályosabbak és tervszerűbbek az építkezések. Az új építési törvény szerint egyszerű bejelentésnél újra kötelező lesz az e-napló vezetése magánszemély építtető esetén is.

Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel ( hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolatban – segítségére leszünk a teljes beruházási folyamat alatt.


Forrás: szöveg: ÉpítőÉlet, 2023.06.

kép: www.pixabay.com

(https://www.e-epitesinaplovezetes.hu/, www.e-asszisztencia.hu)


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kétlakásos ikerházra hány e-napló kell?

  Ha egy egyszerű bejelentéssel épül a kétlakásos ikerház, de két külön generálkivitelező építi a lakásokat, ebben az esetben is csak egy építési naplót lehet nyitni, kettő főnaplóval, mivel csak egy ÉTDR irat azonosító áll rendelkezésre. Bonyolítja a helyzetet, ha a lakásokat két külön építtető építi, banki hitelből épül az ikerház, vagy csak az épület egyik fele lesz hitelből, a másik fele nem. Ezekben az esetekben probléma lehet, ha csak egy közös e-napló van. Akkor is gond az egy e-napló, ha valamely építtető az 5% áfát szeretné igénybe venni, mivel az egynél több főnapló első ránézésre nem generálkivitelezést jelent, hanem több fővállalkozó kivitelezővel történő kivitelezést. Az ikerház tulajdonképpen kétlakásos társasházat jelent. Ha esélyes a több építtetős verzió, akkor érdemes nem egy egyszerű bejelentést tenni, hanem annyit, ahány lakás lesz. Ebben az esetben lesz két külön e-napló, ahol az építtetők saját igényeiknek megfelelően vezethetik az építkezést. Tanácsos a t

Miért érdemes segítséget kérni az építési napló vezetéséhez? (ne csak a bírság megúszása legyen a cél)

     Az e-napló bonyolult, nehezen áttekinthető, ezerféle jogosultság van benne. Miért is fontos a pontos kitöltése? Mire számíthatunk az építésfelügyelettől, ha a kitöltést félvállról vesszük?    A teljesség igénye nélkül: az építtető helyezi készenlétbe és nyitja meg az e-naplót, neki kell feltölteni a szerződéseket és kiosztani a jogosultságokat. A fővállalkozók osztják ki az alvállalkozói szerepeket, adják és veszik vissza a munkaterületet, valamint napi bejegyzéseket készítenek a munkáról. A felelős műszaki vezető pedig többek között kiállítja az fmv nyilatkozatot. Pontos, hiánytalan naplónyitáshoz és naplóvezetéshez célszerű segítséget kérni, amit utána ajánlott a legrészletesebben vezetni, és ha megoldható érdemes az adott munkát érintő szállítólevelet, számlát is csatolni a napi bejegyzéshez. A napi rendes munkán felül, minden rendkívüli eseményt fontos rögzíteni - pl. „egész napos áramszünet volt, így nem tudtuk a gépeket használni“. Az e-napló pontos vezetése a hibás telj

Kell új enaplót nyitni, ha az építtető személyében változás történik?

  Ha az építtető személyében változás történik, akkor a változást jogutódlással kell elintézni. Ha viszont csak az építtető neve változott, ilyenkor nem szükséges jogutódlást kérni és új enaplót sem kell nyitni. Az enapló felületén lehetőség van módosítani az építtető nevét. Fontos tudni, hogy az enapló alapadatok közül utólag csak az építtető adatai módosíthatók, a többi adat nem. Az építtető nevének a módosítását csak az tudja megtenni, aki az enaplót készenlétbe helyezte: az építtető saját maga vagy a meghatalmazottja (pédául a tervező vagy műszaki ellenőr). Az építtető névváltoztatásakor, ha a ház hitelből épül, akkor érdemes a hitelt folyósító bankkal is egyeztetni, hogy hol szeretnék az építtető nevének a változását látni. Pontosítani kell, hogy elég-e az enapló alapadataiban dokumentálni a változást, vagy kérnek pluszban egy eseti bejegyzést az enaplóban, esetleg szükség van az egyszerű bejelentés/ építési engedély jogutódlását elintézni. H a elakad a jogszabályi előí