Ugrás a fő tartalomra

Érkezik a havi szaldó elszámolás és megszűnik a csatlakozási stop a napelemeknél

 


2024 januárjától bevezetésre kerül a havi szaldós elszámolás az éves szaldó helyett. Várhatóan minden telepített napelemes rendszer esetében. Ez egész egyszerűen azt jelenti, hogy nem éves szintű, hanem havi rendszerességű elszámolás vonatkozik majd a napelem tulajdonosokra.

Azoknak, akik újonnan csatlakoznak majd a rendszerhez, bruttó elszámolással kell kalkulálniuk. Ez az elszámolás teljesen eltér a szaldó elszámolásos módszertől, hiszen nem lehetséges az energia díjmentes átvitele. Nem csak egyik napról a másikra nem vihetik át, de még a napközben megtermelt többletenergiát sem hasznosíthatjuk a későbbi órákban. Ehelyett többlettermeléskor kifizetésre kerül a hálózatba feltöltött áram a fogyasztónak az aktuális energiaárak szerint. Azonban, ha a felhasználó veszi el az áramot a rendszerből, fizetnie kell érte. Ebben az esetben nemcsak eltérő energiaárakkal, hanem rendszerhasználati díjjal és ÁFÁ-val is számolni kell.

Ez többszöröse lehet annak az összegnek, amit visszaadnak 1 kWh után.

Mindez még közel sem biztosra vehető információ, aki 2024-től újonnan csatlakozik a rendszerhez, számukra a bruttó elszámolás lép érvénybe egy uniós direktíva miatt.
Mit jelent az uniós irányelv pontosan?

A 2019-ben az Európai Parlament és a tagállamok, így tehát Magyarország által is, elfogadott 2019/944-es számú irányelv III. fejezetében, amely a tudatos fogyasztói magatartás kialakításáról és a fogyasztóvédelemről szól, a 15. cikk rendelkezik az aktív felhasználók ügyeiről. Ennek a 4. bekezdése lényegében megtiltja a szaldó elszámolás szerinti új napelemes csatlakozást 2024-től, és egyúttal megköveteli a bruttó elszámolás bevezetését az újonnan csatlakozóknak.

2023.09.06-án a kormány elfogadta a javaslatot az éves szaldó elszámolás fenntartására azon háztartások esetében, akiknek a napelemes rendszere már működik és ezt most hivatalosan is közölték as szakmai szervezetekkel.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kötelező-e a tervezői művezetés?

    A Magyar Építészetről szóló törvény szerint az építész tervező tervezői művezetőként a kivitelezés helyszínén ellenőrzi, hogy az épület az általa készített kivitelezési dokumentációnak megfelelően épül és segít megoldani a helyszínen felmerülő tervezési szakkérdéseket. Az építész tervező a tervezői művezetői feladatokat kormányrendeletben meghatározottak szerint látja el (Méptv.187§). 2024. ősztől kötelező a 2024. október 1. után megkötött tervezési szerződéssel érintett kivitelezési tevékenység vonatkozásában a tervezői művezetés (266/2013. Korm. rend 56.§ (2) bek.) Egyszerű bejelentéses és építési engedélyes esetekben mindig van kiviteli terv, melyre a tervezővel írásban kell szerződni. Emellett kiviteli terv akkor is kell, ha az épület műszaki paraméterei meghaladják a 191/2009-es rendeletben meghatározott értékeket. 2024. október 1. napját követően megkötött, egyszerű bejelentésekre és építési engedélyes esetekre vonatkozó tervezési szerződések esetében már e...

Kell-e e-naplót vezetni, ha saját részre történik az építkezés?

  2024. október elseje előtt megtett egyszerű bejelentések esetében él az a szabály, hogy ha magánszemély saját lakhatásra építi a lakóházat, és erről a tényről az egyszerű bejelentés megtételekor nyilatkozott is, akkor nem kötelező az e-napló vezetése, de ajánlott a kivitelezést dokumentálni az e-építési naplóba. 2024. október 1. után megtett egyszerű bejelentéseknél már minden esetben kötelező az építési napló. Ha viszont az építkezés építési engedéllyel történik, akkor korábban is minden esetben kötelező az enapló vezetése. A saját részre történő kivitelezés szabályai nem változtak meg október elején. A szabályok azonosak ha van e-napló, ha nincs. Csak azokat az építési munkákat végezheti el az építtető, amire szakképesítése van. A többi munkában csak a kivitelező jóváhagyásával és felügyeletével vehet részt. Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel (hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolat...

Hogyan lehet megtudni, hogy egy épületnek van-e használatbavételi engedélye, mikor épült és hogy akkor milyen építési előírások voltak érvényben?

    A tulajdoni lap tartalmazza, hogy mikor épült egy épület és van-e rá használatbavételi engedély. Ha rendelkezik az épület használatbavételi engedéllyel, akkor a tulajdoni lapon az épület megnevezése mellett mindig szerepel a földhivatali bejegyző határozat száma. Az ingyenesen használható Nemzeti Jogszabálytárban ( www.njt.hu ) évszám alapján visszakereshetők az adott évben érvényes jogszabályok. Ha a tulajdoni lapon csak az épület elnevezése szerepel, akkor az azt jelenti, hogy nincs használatbavételi engedélye az épületnek. Ebben az esetben a kormányhivatalok építési hatóságához kell fordulni. Ott tudnak utána nézni, hogy van-e nyoma a hatósági rendszerben az épület építésének. Az építési hatóságtól a 15 évnél korábban épült épületek tervei is kikérhetők. A 20 – 30 éves jogszabályokat is elő tudják keresni, azonban ez legtöbb esetben felesleges, mivel fennmaradási engedélyezéskor a jelenlegi építési szabályoknak kell megfelelni. Ha elakad a jogszabályi előírások ...