Ugrás a fő tartalomra

Meghirdették a CSOK Plusz támogatást

 




Megérkezett a korábbi CSOK helyére tervezett támogatási program. A 2024-től elérhető CSOK Plusz a városokban is igényelhető lesz.

Az új CSOK nem tartalmaz vissza nem térintendő támogatást, csak kedvezményes kamatozású hitelt és a tőke egy részének az elengedését. A kedvezményes hitel állami támogatással a következőkre fordítható:

  • első lakás vásárlására, építésére,

  • vagy a meglévő családméret növekedése miatt a meglévő lakás nagyobbra cserélésére szintén vásárlással vagy építéssel,

  • vásárlással egybekötött bővítésre, felújításra.

Amire viszont nem vehető igénybe:

  • meglévő lakás bővítésére vagy felújítására

  • telekvásárlásra.

Az ingatlanra vonatkozó részletszabályok még nem ismertek. Egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy az első ingatlan nem kerülhet többe 80 millió forintnál, lakáscsere esetén pedig 150 millió forint lehet a felső határ. Kistelepüléseken nem lesz értékhatár, ott bármilyen értékű lakás vásárolható. A falusi CSOK-kal együtt igényelve, így jelentősen megnövelhetők az összegek. Azt még nem lehet tudni, hogy vásárlás esetén tesznek-e különbséget új építésű és használt ingatlanok között.

10-25 éves futamidővel, házaspárok részére igényelhető hitelt fix 3%-os kamattal kell majd törleszteni. A felvehető összeg a gyermekek számától függ:

  • 1 gyermek esetén 15 millió,

  • kettőnél 30 millió,

  • három gyermektől pedig 50 millió forint lehet.

Bár a CSOK Plusszal csak az tud élni, aki gyermeket vállal, a felvehető hitelösszegnél a meglévő és a vállalt gyerekek is számítanak majd. Vásárlás esetén 10%, lakáscserénél, felújításnál, bővítésnél 20% önrészt kell biztosítani.

A fiatalokat vonják be ebbe a konstrukcióba: az igénylő nő nem lehet idősebb 41 évesnél, kivéve akkor, ha igazolhatóan legalább 12 hetes várandós. Ez azonban egy ideiglenes lehetőség, 2 évig kívánják fenntartani.

A folyósítás után nem kell törleszteni egy évig a tőkét, csak a kamatokat. Az első gyermek megszületése után egy évig egyáltalán nem kell törleszteni. A második és a további gyermekek esetén 10-10 millió forinttal csökkentik a még fennálló tőketartozást. A tőkeelengedés valószínűleg csak a vállalt gyerekek után jár.

Biztosat csak a rendelet megjelenését követően tudunk, melyet novemberre ígértek.


Forrás: szöveg: ÉpítőÉlet, 2023.11.

kép: www.pixabay.com

(https://www.e-epitesinaplovezetes.hu/, www.e-asszisztencia.hu)



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kétlakásos ikerházra hány e-napló kell?

  Ha egy egyszerű bejelentéssel épül a kétlakásos ikerház, de két külön generálkivitelező építi a lakásokat, ebben az esetben is csak egy építési naplót lehet nyitni, kettő főnaplóval, mivel csak egy ÉTDR irat azonosító áll rendelkezésre. Bonyolítja a helyzetet, ha a lakásokat két külön építtető építi, banki hitelből épül az ikerház, vagy csak az épület egyik fele lesz hitelből, a másik fele nem. Ezekben az esetekben probléma lehet, ha csak egy közös e-napló van. Akkor is gond az egy e-napló, ha valamely építtető az 5% áfát szeretné igénybe venni, mivel az egynél több főnapló első ránézésre nem generálkivitelezést jelent, hanem több fővállalkozó kivitelezővel történő kivitelezést. Az ikerház tulajdonképpen kétlakásos társasházat jelent. Ha esélyes a több építtetős verzió, akkor érdemes nem egy egyszerű bejelentést tenni, hanem annyit, ahány lakás lesz. Ebben az esetben lesz két külön e-napló, ahol az építtetők saját igényeiknek megfelelően vezethetik az építkezést. Tanácsos a t

Miért érdemes segítséget kérni az építési napló vezetéséhez? (ne csak a bírság megúszása legyen a cél)

     Az e-napló bonyolult, nehezen áttekinthető, ezerféle jogosultság van benne. Miért is fontos a pontos kitöltése? Mire számíthatunk az építésfelügyelettől, ha a kitöltést félvállról vesszük?    A teljesség igénye nélkül: az építtető helyezi készenlétbe és nyitja meg az e-naplót, neki kell feltölteni a szerződéseket és kiosztani a jogosultságokat. A fővállalkozók osztják ki az alvállalkozói szerepeket, adják és veszik vissza a munkaterületet, valamint napi bejegyzéseket készítenek a munkáról. A felelős műszaki vezető pedig többek között kiállítja az fmv nyilatkozatot. Pontos, hiánytalan naplónyitáshoz és naplóvezetéshez célszerű segítséget kérni, amit utána ajánlott a legrészletesebben vezetni, és ha megoldható érdemes az adott munkát érintő szállítólevelet, számlát is csatolni a napi bejegyzéshez. A napi rendes munkán felül, minden rendkívüli eseményt fontos rögzíteni - pl. „egész napos áramszünet volt, így nem tudtuk a gépeket használni“. Az e-napló pontos vezetése a hibás telj

Kell új enaplót nyitni, ha az építtető személyében változás történik?

  Ha az építtető személyében változás történik, akkor a változást jogutódlással kell elintézni. Ha viszont csak az építtető neve változott, ilyenkor nem szükséges jogutódlást kérni és új enaplót sem kell nyitni. Az enapló felületén lehetőség van módosítani az építtető nevét. Fontos tudni, hogy az enapló alapadatok közül utólag csak az építtető adatai módosíthatók, a többi adat nem. Az építtető nevének a módosítását csak az tudja megtenni, aki az enaplót készenlétbe helyezte: az építtető saját maga vagy a meghatalmazottja (pédául a tervező vagy műszaki ellenőr). Az építtető névváltoztatásakor, ha a ház hitelből épül, akkor érdemes a hitelt folyósító bankkal is egyeztetni, hogy hol szeretnék az építtető nevének a változását látni. Pontosítani kell, hogy elég-e az enapló alapadataiban dokumentálni a változást, vagy kérnek pluszban egy eseti bejegyzést az enaplóban, esetleg szükség van az egyszerű bejelentés/ építési engedély jogutódlását elintézni. H a elakad a jogszabályi előí