Ugrás a fő tartalomra

Az új CSOK megváltozott szabályai

 


2023 végén megszüntették a „régi” CSOK-ot, megjelent helyette az átdolgozott új változat, amit sokan csak a falusi CSOK folytatásaként emlegetnek. Az új CSOK most már csak a kistelepüléseken elérhető támogatási forma. 2023 karácsonya után száznál is több szövegrész módosult benne, melyek közül csak a tartalmi változásokat sorolnánk fel.

A vállalt gyermekek tekintetében a gyermektelen fiatal házaspár három, az egygyermekes fiatal házaspár kettő, a kétgyermekes házaspár egy gyermeket vállalhat a már meglévőkön felül.

A házaspároknál a feleségnek kell 41 év alattinak lennie, ahhoz hogy a házaspár fiatalnak minősüljön. Legalább az egyik félnek igazolni kell egy kétéves biztosításban töltött időt. Mindegyik lakáscél esetén 600 ezer forint lesz a támogatás egy gyermek megléte esetén.

A CSOK mellé felvehető kamattámogatott baki hitel. Az igénylő így maximum 3% kamattal fizeti a hitelt. Két gyermek esetén 10 millió, három gyermek esetén 15 millió lehet a banki hitel.

Szűkültek az áfavisszatérítés lehetőségei. Az eredeti rendelet szerint maximum 5 millió forintot vissza lehetett volna igényelni valamennyi lakáscél esetén az új lakás építésének az árából, vételárából, vagy felújítás, bővítés költségeiből. Ezek a lehetőségek úgy szűkültek, hogy a maximum 150 négyzetméteres lakás áfájának a visszaigénylését kivették a lehetőségek közül. Tehát az áfavisszatérítés csak akkor lehetséges, ha egylakásos lakóépületről van szó, 300 négyzetméterig.

Pontosítottak a rendeletben néhány építési előírást is – például, hogy a tetőtér beépítéséhez továbbra sem fognak engedélyt vagy egyszerű bejelentést megkövetelni.

Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel (hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolatban – segítségére leszünk a teljes beruházási folyamat alatt.


Forrás: szöveg: ÉpítőÉlet, 2024.02.,

kép: www.pixabay.com

(https://www.e-epitesinaplovezetes.hu, www.e-asszisztencia.hu)



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kétlakásos ikerházra hány e-napló kell?

  Ha egy egyszerű bejelentéssel épül a kétlakásos ikerház, de két külön generálkivitelező építi a lakásokat, ebben az esetben is csak egy építési naplót lehet nyitni, kettő főnaplóval, mivel csak egy ÉTDR irat azonosító áll rendelkezésre. Bonyolítja a helyzetet, ha a lakásokat két külön építtető építi, banki hitelből épül az ikerház, vagy csak az épület egyik fele lesz hitelből, a másik fele nem. Ezekben az esetekben probléma lehet, ha csak egy közös e-napló van. Akkor is gond az egy e-napló, ha valamely építtető az 5% áfát szeretné igénybe venni, mivel az egynél több főnapló első ránézésre nem generálkivitelezést jelent, hanem több fővállalkozó kivitelezővel történő kivitelezést. Az ikerház tulajdonképpen kétlakásos társasházat jelent. Ha esélyes a több építtetős verzió, akkor érdemes nem egy egyszerű bejelentést tenni, hanem annyit, ahány lakás lesz. Ebben az esetben lesz két külön e-napló, ahol az építtetők saját igényeiknek megfelelően vezethetik az építkezést. Tanácsos a t

Miért érdemes segítséget kérni az építési napló vezetéséhez? (ne csak a bírság megúszása legyen a cél)

     Az e-napló bonyolult, nehezen áttekinthető, ezerféle jogosultság van benne. Miért is fontos a pontos kitöltése? Mire számíthatunk az építésfelügyelettől, ha a kitöltést félvállról vesszük?    A teljesség igénye nélkül: az építtető helyezi készenlétbe és nyitja meg az e-naplót, neki kell feltölteni a szerződéseket és kiosztani a jogosultságokat. A fővállalkozók osztják ki az alvállalkozói szerepeket, adják és veszik vissza a munkaterületet, valamint napi bejegyzéseket készítenek a munkáról. A felelős műszaki vezető pedig többek között kiállítja az fmv nyilatkozatot. Pontos, hiánytalan naplónyitáshoz és naplóvezetéshez célszerű segítséget kérni, amit utána ajánlott a legrészletesebben vezetni, és ha megoldható érdemes az adott munkát érintő szállítólevelet, számlát is csatolni a napi bejegyzéshez. A napi rendes munkán felül, minden rendkívüli eseményt fontos rögzíteni - pl. „egész napos áramszünet volt, így nem tudtuk a gépeket használni“. Az e-napló pontos vezetése a hibás telj

Kell új enaplót nyitni, ha az építtető személyében változás történik?

  Ha az építtető személyében változás történik, akkor a változást jogutódlással kell elintézni. Ha viszont csak az építtető neve változott, ilyenkor nem szükséges jogutódlást kérni és új enaplót sem kell nyitni. Az enapló felületén lehetőség van módosítani az építtető nevét. Fontos tudni, hogy az enapló alapadatok közül utólag csak az építtető adatai módosíthatók, a többi adat nem. Az építtető nevének a módosítását csak az tudja megtenni, aki az enaplót készenlétbe helyezte: az építtető saját maga vagy a meghatalmazottja (pédául a tervező vagy műszaki ellenőr). Az építtető névváltoztatásakor, ha a ház hitelből épül, akkor érdemes a hitelt folyósító bankkal is egyeztetni, hogy hol szeretnék az építtető nevének a változását látni. Pontosítani kell, hogy elég-e az enapló alapadataiban dokumentálni a változást, vagy kérnek pluszban egy eseti bejegyzést az enaplóban, esetleg szükség van az egyszerű bejelentés/ építési engedély jogutódlását elintézni. H a elakad a jogszabályi előí