Ugrás a fő tartalomra

Jótállás esetén meddig kell kimenni kijavítani a hibát?

 


A jótállás azt jelenti, hogy ha a jótállási idő alatt bármilyen hiba merül fel azt vagy ki kell javítani vagy cserélni.

Az új építésű házaknál mindig legyen karbantartási útmutató. A következő pontokat kell tartalmaznia:

  • az épület és a beépített anyagok műszaki leírása

  • az épület, a burkolatok, a gépészeti, az elektromos és egyéb termékek használatával, karbantartásával kapcsolatos információk

  • a jótállással és szavatossággal kapcsolatos tájékoztatás.

Fontos hogy a kivitelezési szerződésbe is rögzítve legyen, hogy a karbantartási útmutató be nem tartása miatti hibák a jótállás elvesztésével járnak.

A jótállás során fel kell hívni a figyelmet arra, hogy mikor nem érvényes s jótállás:

  • a karbantartás elmulasztása és a nem rendeltetésszerű használat miatti hibákat, pl. azokat, amiket

  • a szellőztetés elmaradása vagy fűtés elzárása miatti penészedés vagy

  • a nem megfelelő fűtés miatti fagyás okoz, emellett

  • az eresz, szennyvíz, lefolyó dugulása és

  • a nem megfelelő tisztítószer használata, a koszosodás és a vízkő miatti károkat, valamint

  • azokat a károkat, amit rágcsáló, madár vagy egyéb kártevő okoz.

  • a fizika sérülésből eredő hibákat, pl. törés, parketta karcolása, vakolat leverése stb.

  • a megváltoztatott, lecserélt, átépített, módosított részekre, berendezésekre

  • természeti csapások okozta károkra

  • illetve ha a jótállási időn belül keletkezett kárt a jótállási idő letelte után jelenti be.

A kötelező jótállás az új építésre vonatkozik, mindkét esetben ha az építtető magánszemély vagy vállalkozó.

Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel (hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolatban – segítségére leszünk a teljes beruházási folyamat alatt.


Forrás: szöveg: ÉpítőÉlet, 2024.02.,

kép: www.pixabay.com

(https://www.e-epitesinaplovezetes.hu, www.e-asszisztencia.hu)


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kétlakásos ikerházra hány e-napló kell?

  Ha egy egyszerű bejelentéssel épül a kétlakásos ikerház, de két külön generálkivitelező építi a lakásokat, ebben az esetben is csak egy építési naplót lehet nyitni, kettő főnaplóval, mivel csak egy ÉTDR irat azonosító áll rendelkezésre. Bonyolítja a helyzetet, ha a lakásokat két külön építtető építi, banki hitelből épül az ikerház, vagy csak az épület egyik fele lesz hitelből, a másik fele nem. Ezekben az esetekben probléma lehet, ha csak egy közös e-napló van. Akkor is gond az egy e-napló, ha valamely építtető az 5% áfát szeretné igénybe venni, mivel az egynél több főnapló első ránézésre nem generálkivitelezést jelent, hanem több fővállalkozó kivitelezővel történő kivitelezést. Az ikerház tulajdonképpen kétlakásos társasházat jelent. Ha esélyes a több építtetős verzió, akkor érdemes nem egy egyszerű bejelentést tenni, hanem annyit, ahány lakás lesz. Ebben az esetben lesz két külön e-napló, ahol az építtetők saját igényeiknek megfelelően vezethetik az építkezést. Tanácsos a t

Miért érdemes segítséget kérni az építési napló vezetéséhez? (ne csak a bírság megúszása legyen a cél)

     Az e-napló bonyolult, nehezen áttekinthető, ezerféle jogosultság van benne. Miért is fontos a pontos kitöltése? Mire számíthatunk az építésfelügyelettől, ha a kitöltést félvállról vesszük?    A teljesség igénye nélkül: az építtető helyezi készenlétbe és nyitja meg az e-naplót, neki kell feltölteni a szerződéseket és kiosztani a jogosultságokat. A fővállalkozók osztják ki az alvállalkozói szerepeket, adják és veszik vissza a munkaterületet, valamint napi bejegyzéseket készítenek a munkáról. A felelős műszaki vezető pedig többek között kiállítja az fmv nyilatkozatot. Pontos, hiánytalan naplónyitáshoz és naplóvezetéshez célszerű segítséget kérni, amit utána ajánlott a legrészletesebben vezetni, és ha megoldható érdemes az adott munkát érintő szállítólevelet, számlát is csatolni a napi bejegyzéshez. A napi rendes munkán felül, minden rendkívüli eseményt fontos rögzíteni - pl. „egész napos áramszünet volt, így nem tudtuk a gépeket használni“. Az e-napló pontos vezetése a hibás telj

Kell új enaplót nyitni, ha az építtető személyében változás történik?

  Ha az építtető személyében változás történik, akkor a változást jogutódlással kell elintézni. Ha viszont csak az építtető neve változott, ilyenkor nem szükséges jogutódlást kérni és új enaplót sem kell nyitni. Az enapló felületén lehetőség van módosítani az építtető nevét. Fontos tudni, hogy az enapló alapadatok közül utólag csak az építtető adatai módosíthatók, a többi adat nem. Az építtető nevének a módosítását csak az tudja megtenni, aki az enaplót készenlétbe helyezte: az építtető saját maga vagy a meghatalmazottja (pédául a tervező vagy műszaki ellenőr). Az építtető névváltoztatásakor, ha a ház hitelből épül, akkor érdemes a hitelt folyósító bankkal is egyeztetni, hogy hol szeretnék az építtető nevének a változását látni. Pontosítani kell, hogy elég-e az enapló alapadataiban dokumentálni a változást, vagy kérnek pluszban egy eseti bejegyzést az enaplóban, esetleg szükség van az egyszerű bejelentés/ építési engedély jogutódlását elintézni. H a elakad a jogszabályi előí