Ugrás a fő tartalomra

Csúszik a munka az előző kivitelező miatt!

 




Nehéz tartani a szerződésben vállalt határidőket a kivitelezőnek, ha késve kapja meg a munkaterületet. Mi a teendő, hogy a kötbér ne a részére legyen felszámolva?

A legfontosabb, hogy legyen írásos szerződés, melyben érdemes rögzíteni, hogy a munkaterület átadása az építtető feladata. A Polgári törvénykönyv szerint, ha a tevékenységet a megrendelő által kijelölt munkaterületen kell végezni, akkor a megrendelő köteles azt a tevékenység végzésére alkalmas állapotban átadni.

A legtöbb kivitelezési szerződés tartalmazza a munkaterület átadásának a határidejét, és azt is, hogy ha csúszik, akkor a kivitelező határideje ezzel az idővel meghosszabbodik. Azt is érdemes beleírni a szerződésbe, hogy a vállalkozónak mennyi csúszás fér bele, hogy rugalmasan átszervezhesse a többi munkáját. Például kerülhet ez is a szerződésbe: „Amennyiben a munkaterület átadásával a Megrendelő x napot meghaladó késedelembe esik, a Vállalkozó a Megrendelővel új időpontot egyeztet. Amennyiben nem tudnak mindkét félnek megfelelő időpontot kitűzni, úgy a Vállalkozó jogosult a szerződéstől elállni, vagy azt felmondani. Ez utóbbi két esetben a Megrendelő a Vállalkozónak köteles megtéríteni az okozott kárt.”

A megrendelő feladata felügyelni, hogy a szakemberek időben befejezzék a munkájukat, időben át legyen adva a munkaterület a következő vállalkozónak és ne csússzon a kivitelezés.

Abban az esetben, ha a munkaterület nem munkára alkalmas, a kivitelező megtagadhatja a munka megkezdését, amíg a munkaterület nem lesz alkalmas a tevékenység elkezdésére. Ha a megrendelő a vállalkozó kérésére sem biztosítja a munkaterületet, akkor jogosan elállhat a szerződéstől, és még kártérítést is követelhet, hiszen a kivitelező saját hibáján kívül esett el a szerződéstől. Érdemes belefogalmazni a szerződésbe: „Amennyiben a munkaterület a Megrendelő a Vállalkozó előzetes figyelmeztetése ellenére nem munkavégzésre alkalmas, megfelelő állapotban adta át, úgy a Vállalkozó jogosult azt arra alkalmassá tenni, az erre fordított idő azonban a teljesítési határidőt meghosszabbítja, emiatt a Vállalkozó késedelembe nem eshet. A Vállalkozó jogosult az elvégzett munkáról, a felmerült költségekről számlát kiállítani, ami nem képezi részét a szerződésben meghatározott vállalási díjnak.”

Érdemes időt szánni az események és a körülmények rögzítésére (pl. fénykép) az építési naplóban vagy írásos formában.

Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel (hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolatban – segítségére leszünk a teljes beruházási folyamat alatt.



Forrás:

szöveg: ÉpítőÉlet 2024.03.

kép: www.pixabay.com

(www.e-epitesinaplovezetes.hu, www.e-asszisztencia.hu)



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kétlakásos ikerházra hány e-napló kell?

  Ha egy egyszerű bejelentéssel épül a kétlakásos ikerház, de két külön generálkivitelező építi a lakásokat, ebben az esetben is csak egy építési naplót lehet nyitni, kettő főnaplóval, mivel csak egy ÉTDR irat azonosító áll rendelkezésre. Bonyolítja a helyzetet, ha a lakásokat két külön építtető építi, banki hitelből épül az ikerház, vagy csak az épület egyik fele lesz hitelből, a másik fele nem. Ezekben az esetekben probléma lehet, ha csak egy közös e-napló van. Akkor is gond az egy e-napló, ha valamely építtető az 5% áfát szeretné igénybe venni, mivel az egynél több főnapló első ránézésre nem generálkivitelezést jelent, hanem több fővállalkozó kivitelezővel történő kivitelezést. Az ikerház tulajdonképpen kétlakásos társasházat jelent. Ha esélyes a több építtetős verzió, akkor érdemes nem egy egyszerű bejelentést tenni, hanem annyit, ahány lakás lesz. Ebben az esetben lesz két külön e-napló, ahol az építtetők saját igényeiknek megfelelően vezethetik az építkezést. Tanácsos a t

Miért érdemes segítséget kérni az építési napló vezetéséhez? (ne csak a bírság megúszása legyen a cél)

     Az e-napló bonyolult, nehezen áttekinthető, ezerféle jogosultság van benne. Miért is fontos a pontos kitöltése? Mire számíthatunk az építésfelügyelettől, ha a kitöltést félvállról vesszük?    A teljesség igénye nélkül: az építtető helyezi készenlétbe és nyitja meg az e-naplót, neki kell feltölteni a szerződéseket és kiosztani a jogosultságokat. A fővállalkozók osztják ki az alvállalkozói szerepeket, adják és veszik vissza a munkaterületet, valamint napi bejegyzéseket készítenek a munkáról. A felelős műszaki vezető pedig többek között kiállítja az fmv nyilatkozatot. Pontos, hiánytalan naplónyitáshoz és naplóvezetéshez célszerű segítséget kérni, amit utána ajánlott a legrészletesebben vezetni, és ha megoldható érdemes az adott munkát érintő szállítólevelet, számlát is csatolni a napi bejegyzéshez. A napi rendes munkán felül, minden rendkívüli eseményt fontos rögzíteni - pl. „egész napos áramszünet volt, így nem tudtuk a gépeket használni“. Az e-napló pontos vezetése a hibás telj

Kell új enaplót nyitni, ha az építtető személyében változás történik?

  Ha az építtető személyében változás történik, akkor a változást jogutódlással kell elintézni. Ha viszont csak az építtető neve változott, ilyenkor nem szükséges jogutódlást kérni és új enaplót sem kell nyitni. Az enapló felületén lehetőség van módosítani az építtető nevét. Fontos tudni, hogy az enapló alapadatok közül utólag csak az építtető adatai módosíthatók, a többi adat nem. Az építtető nevének a módosítását csak az tudja megtenni, aki az enaplót készenlétbe helyezte: az építtető saját maga vagy a meghatalmazottja (pédául a tervező vagy műszaki ellenőr). Az építtető névváltoztatásakor, ha a ház hitelből épül, akkor érdemes a hitelt folyósító bankkal is egyeztetni, hogy hol szeretnék az építtető nevének a változását látni. Pontosítani kell, hogy elég-e az enapló alapadataiban dokumentálni a változást, vagy kérnek pluszban egy eseti bejegyzést az enaplóban, esetleg szükség van az egyszerű bejelentés/ építési engedély jogutódlását elintézni. H a elakad a jogszabályi előí