Ugrás a fő tartalomra

Mit tehet a kivitelező, ha nem tud fizetni a Megrendelő?

 


Széles körben ismert és elterjedt megoldás szerződéskötéskor a bankgarancia igénybevétele. Ilyenkor a bank arra vállal kötelezettséget – leginkább csak tőkeerős cégek esetében, hogy ha teljesülnek bizonyos előre meghatározott feltételek, akkor fizet a vállalkozónak anélkül, hogy vizsgálná az alapjogviszonyt.

Egy kevésbé ismert eszköz a jelzálog – biztosíték. Ebben szerződéskötéskor és menet közben is megállapodhatnak a felek. A közjegyzők vezetnek egy ún. hitelbiztosítéki nyilvántartást, ahova a vállalkozónak és a megrendelőnek is regisztrálnia kell magát. Ezt követően vagy a közjegyző közreműködésével vagy saját maguk is tudnak az internetes felületen zálognyilatkozatot tenni, azokat törölni. Ennek következtében a vagyontárgyakat nem tudja eladni az adós.

Ingatlan esetében is lehet hasonlóan jelzálogjogot bejegyezni, akár egy garázsra, akár egy kiskertre. Ez azonban bonyolultabb és költségesebb eljárás, hiszen itt szükség van egy ügyvédre és a földhivatalnál el kell intézni, hogy feltüntessék a tulajdoni lapon. Mindkét esetben meg kell határozni, hogy mekkora összegre tart a vállalkozó igényt.

Ügyvéd előtt megállapodhatnak még halasztásban és részletfizetésben is. Jogilag még számba jöhet a fizetési meghagyásos eljárás: ehhez először egy fizetési felszólítást kell küldeni a cégnek. Ha továbbra sem fizet, akkor a közjegyzőnél lehet kérni a fizetési meghagyás kibocsátását. A vállalkozások ezt csak elektronikusan intézhetik, ezért szükségük lesz cégjogászra és ügyvédre is, hiszen nekik van minősített elektronikus aláírásuk, ami kell az elektronikus eljáráshoz. Ezt követően 15 napja van az adósnak, hogy ellentmondással éljen. Ha ezt megteszi, akkor az ügy perré alakul. Ha nem reagál, akkor lesz a vállalkozó kezében egy bírósági ítéletnek megfelelő, jogerős és végrehajtható határozat.

Abban az esetben is lehet fizetési meghagyást indítani, ha a részletfizetési megállapodást nem teljesítik. Ha mindennek ellenére nem fizet az adós, akkor lehet kérni végrehajtást, és ekkor jöhet a képbe az inkasszó. Ebben az esetben, a végrehajtó felkeresi az adós bankszámláját és leveszi róla a tartozás összegét, ha van rajta pénz.

Ha viszont a cég megindítja a felszámolást nem megy sokra a vállalkozó a közjegyző előtt kötött részletfizetési megállapodással, fizetési meghagyással és az inkasszóval sem.

Az ügyvéd indíthat felszámolási eljárást, melynek az első lépése, hogy ír egy fizetési felszólítást, nemfizetés esetére kilátásba helyezve a felszámolást. Ha továbbra sem történik semmi, akkor a jogi képviselő beküldi a megfelelő dokumentumokat, a cég pedig köteles 8 napon belül nyilatkozni, hogy az ő álláspontja szerint mi a helyzet. Ezt követően a bíróság megállapítja, hogy mivel a cég 20 napon belül nem fizette ki a számlát, és nem vitatta, így fizetésképtelen. Ezután 40 napon belül be kell jelentkezniük azoknak, akiknek még tartoznak, majd felállítanak egy kifizetési rangsort.

Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel (hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolatban – segítségére leszünk a teljes beruházási folyamat alatt.


Forrás:

szöveg: ÉpítőÉlet, 2024.04.,

kép: www.pixabay.com

(https://www.e-epitesinaplovezetes.hu, www.e-asszisztencia.hu)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kötelező-e a tervezői művezetés?

    A Magyar Építészetről szóló törvény szerint az építész tervező tervezői művezetőként a kivitelezés helyszínén ellenőrzi, hogy az épület az általa készített kivitelezési dokumentációnak megfelelően épül és segít megoldani a helyszínen felmerülő tervezési szakkérdéseket. Az építész tervező a tervezői művezetői feladatokat kormányrendeletben meghatározottak szerint látja el (Méptv.187§). 2024. ősztől kötelező a 2024. október 1. után megkötött tervezési szerződéssel érintett kivitelezési tevékenység vonatkozásában a tervezői művezetés (266/2013. Korm. rend 56.§ (2) bek.) Egyszerű bejelentéses és építési engedélyes esetekben mindig van kiviteli terv, melyre a tervezővel írásban kell szerződni. Emellett kiviteli terv akkor is kell, ha az épület műszaki paraméterei meghaladják a 191/2009-es rendeletben meghatározott értékeket. 2024. október 1. napját követően megkötött, egyszerű bejelentésekre és építési engedélyes esetekre vonatkozó tervezési szerződések esetében már e...

Kell-e e-naplót vezetni, ha saját részre történik az építkezés?

  2024. október elseje előtt megtett egyszerű bejelentések esetében él az a szabály, hogy ha magánszemély saját lakhatásra építi a lakóházat, és erről a tényről az egyszerű bejelentés megtételekor nyilatkozott is, akkor nem kötelező az e-napló vezetése, de ajánlott a kivitelezést dokumentálni az e-építési naplóba. 2024. október 1. után megtett egyszerű bejelentéseknél már minden esetben kötelező az építési napló. Ha viszont az építkezés építési engedéllyel történik, akkor korábban is minden esetben kötelező az enapló vezetése. A saját részre történő kivitelezés szabályai nem változtak meg október elején. A szabályok azonosak ha van e-napló, ha nincs. Csak azokat az építési munkákat végezheti el az építtető, amire szakképesítése van. A többi munkában csak a kivitelező jóváhagyásával és felügyeletével vehet részt. Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel (hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolat...

Hogyan lehet megtudni, hogy egy épületnek van-e használatbavételi engedélye, mikor épült és hogy akkor milyen építési előírások voltak érvényben?

    A tulajdoni lap tartalmazza, hogy mikor épült egy épület és van-e rá használatbavételi engedély. Ha rendelkezik az épület használatbavételi engedéllyel, akkor a tulajdoni lapon az épület megnevezése mellett mindig szerepel a földhivatali bejegyző határozat száma. Az ingyenesen használható Nemzeti Jogszabálytárban ( www.njt.hu ) évszám alapján visszakereshetők az adott évben érvényes jogszabályok. Ha a tulajdoni lapon csak az épület elnevezése szerepel, akkor az azt jelenti, hogy nincs használatbavételi engedélye az épületnek. Ebben az esetben a kormányhivatalok építési hatóságához kell fordulni. Ott tudnak utána nézni, hogy van-e nyoma a hatósági rendszerben az épület építésének. Az építési hatóságtól a 15 évnél korábban épült épületek tervei is kikérhetők. A 20 – 30 éves jogszabályokat is elő tudják keresni, azonban ez legtöbb esetben felesleges, mivel fennmaradási engedélyezéskor a jelenlegi építési szabályoknak kell megfelelni. Ha elakad a jogszabályi előírások ...