Ugrás a fő tartalomra

Mire kell bontási engedély október 1. után?

 





Október elseje után megszerzett bontási engedély négy évig érvényes, és a bontás megkezdésétől számítva hat év áll rendelkezésre az épület teljes elbontására. Bontási engedélynél az e-napló megnyitása igazolja, hogy az engedély érvényessége alatt elkezdték az épület lebontását.

Akkor kell bontási engedélyt kérni, ha:

  • műemlék épületet,

  • helyi építészeti örökségvédelemmel érintett építményt, építményrészt,

  • zárt sorúan vagy ikresen épített.

A leggyakoribb bontási engedélyes eset a zártsorúan vagy ikresen épített épület bontása. Október előtt ezek esetében csak akkor kellett bontási engedélyt kérni, ha a bontás az épület alapozását vagy csatlakozó tartószerkezetét érintette.

Októbertől úgy fogalmaz a jogszabály, hogy bontási engedély kell a zártsorúan vagy ikresen épített építmény esetén az építmény, építményrész bontásához, ha annak fala vagy alapozása a szomszédos épülettel határos (pl. a zártsorúan épült kocsibeállóra is).

A korábban elbontott épületekre a régi szabályok vonatkoznak. Ha egy zártsorú, ikres, de különálló alapozással, tartószerkezettel épített építményt bontottak el, még nem gond. A még folyamatban lévő, de még október előtt megkezdett bontásokra sem szükséges bontási engedélyt kérni.

Az épületbontás igazolásához hatósági bizonyítványt kell kérni az építési hatóságtól. A hatósági bizonyítvány megkérése előtt az új szabályok szerint az építtetőnek ( vagy meghatalmazottjának) az OÉNY-be fel kell tölteni, a földhivatal által elfogadott és hitelesített változási vázrajzot, kivéve ha telken az összes épületet elbontották.

Lakóépület elbontása esetén a kérelemhez mellékelni kell a lakás megszűnéséről szóló adatlapot (281/2024. kr. 5. mell.). Az építési hatóság szereti, ha mellékelve van egy rövid leírás, milyen és mekkora épületet bontottak el és ezt fotódokumentációval is alátámasztják.

Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel (hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolatban – segítségére leszünk a teljes beruházási folyamat alatt.


Forrás:

szöveg: ÉpítőÉlet, 2024.11.,

kép: www.pixabay.com


(https://www.e-epitesinaplovezetes.hu, www.e-asszisztencia.hu)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kötelező-e a tervezői művezetés?

    A Magyar Építészetről szóló törvény szerint az építész tervező tervezői művezetőként a kivitelezés helyszínén ellenőrzi, hogy az épület az általa készített kivitelezési dokumentációnak megfelelően épül és segít megoldani a helyszínen felmerülő tervezési szakkérdéseket. Az építész tervező a tervezői művezetői feladatokat kormányrendeletben meghatározottak szerint látja el (Méptv.187§). 2024. ősztől kötelező a 2024. október 1. után megkötött tervezési szerződéssel érintett kivitelezési tevékenység vonatkozásában a tervezői művezetés (266/2013. Korm. rend 56.§ (2) bek.) Egyszerű bejelentéses és építési engedélyes esetekben mindig van kiviteli terv, melyre a tervezővel írásban kell szerződni. Emellett kiviteli terv akkor is kell, ha az épület műszaki paraméterei meghaladják a 191/2009-es rendeletben meghatározott értékeket. 2024. október 1. napját követően megkötött, egyszerű bejelentésekre és építési engedélyes esetekre vonatkozó tervezési szerződések esetében már e...

Kell-e e-naplót vezetni, ha saját részre történik az építkezés?

  2024. október elseje előtt megtett egyszerű bejelentések esetében él az a szabály, hogy ha magánszemély saját lakhatásra építi a lakóházat, és erről a tényről az egyszerű bejelentés megtételekor nyilatkozott is, akkor nem kötelező az e-napló vezetése, de ajánlott a kivitelezést dokumentálni az e-építési naplóba. 2024. október 1. után megtett egyszerű bejelentéseknél már minden esetben kötelező az építési napló. Ha viszont az építkezés építési engedéllyel történik, akkor korábban is minden esetben kötelező az enapló vezetése. A saját részre történő kivitelezés szabályai nem változtak meg október elején. A szabályok azonosak ha van e-napló, ha nincs. Csak azokat az építési munkákat végezheti el az építtető, amire szakképesítése van. A többi munkában csak a kivitelező jóváhagyásával és felügyeletével vehet részt. Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel (hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolat...

Hogyan lehet megtudni, hogy egy épületnek van-e használatbavételi engedélye, mikor épült és hogy akkor milyen építési előírások voltak érvényben?

    A tulajdoni lap tartalmazza, hogy mikor épült egy épület és van-e rá használatbavételi engedély. Ha rendelkezik az épület használatbavételi engedéllyel, akkor a tulajdoni lapon az épület megnevezése mellett mindig szerepel a földhivatali bejegyző határozat száma. Az ingyenesen használható Nemzeti Jogszabálytárban ( www.njt.hu ) évszám alapján visszakereshetők az adott évben érvényes jogszabályok. Ha a tulajdoni lapon csak az épület elnevezése szerepel, akkor az azt jelenti, hogy nincs használatbavételi engedélye az épületnek. Ebben az esetben a kormányhivatalok építési hatóságához kell fordulni. Ott tudnak utána nézni, hogy van-e nyoma a hatósági rendszerben az épület építésének. Az építési hatóságtól a 15 évnél korábban épült épületek tervei is kikérhetők. A 20 – 30 éves jogszabályokat is elő tudják keresni, azonban ez legtöbb esetben felesleges, mivel fennmaradási engedélyezéskor a jelenlegi építési szabályoknak kell megfelelni. Ha elakad a jogszabályi előírások ...