Ugrás a fő tartalomra

A munkaterület átadásához kell az ingatlan tulajdonos nyilatkozata ?

 

 

Ha nem a saját telkünkön építkezünk, akkor csak akkor kapunk építési engedélyt, ha a telek tulajdonosa is hozzájárul az építéshez. Szükség lesz az ingatlan tulajdonosának teljes bizonyító erejű magánokiratban foglalt hozzájáruló nyilatkozatára

Ha a teleknek több tulajdonosa van, akkor minden tulajdonosnak külön-külön kell nyilatkoznia, hogy részéről rendben van az építés. A nyilatkozatot 2 tanúnak saját kezűleg kell aláírnia. Viszont az ingatlan tulajdonosának elektronikus aláírással kell ezt megtennie. Saját kezű aláírással csak személyesen vagy meghatalmazott  útján nyújtható be a nyilatkozat.

A tulajdonos E-aláírásra a DÁP alkalmazásban van lehetőség. ( Az AVDH aláírás az év elejétől már nem számít teljes bizonyító erejű aláírásnak.) Az ÉTDR-be is csak DÁP aláírással fogadja el az építési hatóság a nyilatkozatot. Cégek esetében az ügyvédi illetve közjegyzői hitelesítés az általánosan elfogadott.

A kivitelezési szabályok azt mondják, hogy általános építmények esetében az építtetőnek a kivitelezési szerződéshez mellékelnie kell az ingatlan tulajdonosának vagy tulajdonosainak teljes bizonyító erejű magánokiratban foglalt nyilatkozatát, amiben az építési munkaterület átadás- átvételét tudomásul veszi. A tulajdonos hozzájáruló nyilatkozatára azért van ekkor szükség, mert egyrészt így a kivitelező is tisztába kerül azzal, hogy a telek tulajának sincs ellenére az építkezés, másrészt a kivitelezési szerződést kötelező feltölteni az e-naplóba, így egy esetleges ellenőrzéskor a hatóság számára is egyértelmű lesz.

Fontos szabály, hogy a munkaterület nem adható át, a kivitelezés nem kezdhető meg, ha nincs meg az ingatlan tulajdonos/tulajdonosok hozzájáruló nyilatkozata. A tulajdonosnak, társtulajdonosnak személyesen nem kötelező ott lennie a munkaterület átadásakor, a személyes jelenléte nem pótolja az írásos nyilatkozatát.

Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel (hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolatban – segítségére leszünk a teljes beruházási folyamat alatt. Forduljon hozzánk bizalommal!

 

 

Forrás:

               szöveg: ÉpítőÉlet, 2025.06.

(191/2009 (IX.15.) KR.3.§ (2A) BEK.,5. § (6) BEK. A) )

               kép: www.pixabay.com

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kötelező-e a tervezői művezetés?

    A Magyar Építészetről szóló törvény szerint az építész tervező tervezői művezetőként a kivitelezés helyszínén ellenőrzi, hogy az épület az általa készített kivitelezési dokumentációnak megfelelően épül és segít megoldani a helyszínen felmerülő tervezési szakkérdéseket. Az építész tervező a tervezői művezetői feladatokat kormányrendeletben meghatározottak szerint látja el (Méptv.187§). 2024. ősztől kötelező a 2024. október 1. után megkötött tervezési szerződéssel érintett kivitelezési tevékenység vonatkozásában a tervezői művezetés (266/2013. Korm. rend 56.§ (2) bek.) Egyszerű bejelentéses és építési engedélyes esetekben mindig van kiviteli terv, melyre a tervezővel írásban kell szerződni. Emellett kiviteli terv akkor is kell, ha az épület műszaki paraméterei meghaladják a 191/2009-es rendeletben meghatározott értékeket. 2024. október 1. napját követően megkötött, egyszerű bejelentésekre és építési engedélyes esetekre vonatkozó tervezési szerződések esetében már e...

Kell-e e-naplót vezetni, ha saját részre történik az építkezés?

  2024. október elseje előtt megtett egyszerű bejelentések esetében él az a szabály, hogy ha magánszemély saját lakhatásra építi a lakóházat, és erről a tényről az egyszerű bejelentés megtételekor nyilatkozott is, akkor nem kötelező az e-napló vezetése, de ajánlott a kivitelezést dokumentálni az e-építési naplóba. 2024. október 1. után megtett egyszerű bejelentéseknél már minden esetben kötelező az építési napló. Ha viszont az építkezés építési engedéllyel történik, akkor korábban is minden esetben kötelező az enapló vezetése. A saját részre történő kivitelezés szabályai nem változtak meg október elején. A szabályok azonosak ha van e-napló, ha nincs. Csak azokat az építési munkákat végezheti el az építtető, amire szakképesítése van. A többi munkában csak a kivitelező jóváhagyásával és felügyeletével vehet részt. Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel (hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolat...

Hogyan lehet megtudni, hogy egy épületnek van-e használatbavételi engedélye, mikor épült és hogy akkor milyen építési előírások voltak érvényben?

    A tulajdoni lap tartalmazza, hogy mikor épült egy épület és van-e rá használatbavételi engedély. Ha rendelkezik az épület használatbavételi engedéllyel, akkor a tulajdoni lapon az épület megnevezése mellett mindig szerepel a földhivatali bejegyző határozat száma. Az ingyenesen használható Nemzeti Jogszabálytárban ( www.njt.hu ) évszám alapján visszakereshetők az adott évben érvényes jogszabályok. Ha a tulajdoni lapon csak az épület elnevezése szerepel, akkor az azt jelenti, hogy nincs használatbavételi engedélye az épületnek. Ebben az esetben a kormányhivatalok építési hatóságához kell fordulni. Ott tudnak utána nézni, hogy van-e nyoma a hatósági rendszerben az épület építésének. Az építési hatóságtól a 15 évnél korábban épült épületek tervei is kikérhetők. A 20 – 30 éves jogszabályokat is elő tudják keresni, azonban ez legtöbb esetben felesleges, mivel fennmaradási engedélyezéskor a jelenlegi építési szabályoknak kell megfelelni. Ha elakad a jogszabályi előírások ...