Ugrás a fő tartalomra

Bejegyzések

Mi a különbség a műszaki ellenőr és a tervezői művezető között?

  2024. ősztől kötelező a 2024. október 1. után megkötött tervezési szerződéssel érintett kivitelezési tevékenység vonatkozásában a tervezői művezetés (266/2013. Korm. rend 56.§ (2) bek.). A Méptv. 185.§ (2) bekezdése szerint az építészeti- műszaki dokumentációt készítő tervező az általa tervezett építmény kivitelezése során tervezői művezetői tevékenységet végez. A szakági tervezők fontos és nélkülözhetetlen feladatot látnak el, de ők „csak” részterveket készítenek, maga az épület egészének tervezési feladata az építész tervezőé. Természetesen ha szükséges, az építész tervező a tervezői művezetés során kérheti a szakági tervező kollégák szakértését, de az építtetőnek a szakági tervezőket nem kell külön megbíznia erre a feladatra. A tervezői művezető fő feladata, hogy ellenőrizze, hogy minden a terveknek megfelelően valósul meg. A műszaki ellenőr pedig az építtető helyszíni képviselőjeként van jelen a kivitelezésen és a figyeli, hogy a kivitelezők a tervek szerint haladnak-e...

Elindult a 3 %-os lakáshitel

  Az első lakásukat vásárlók vagy építők mostantól a piaci kamatok kevesebb mint feléért, fix 3%-os kamattal juthatnak lakáshitelhez, mindössze 10% önerő mellett. Ez a hitel kedvezőbb feltételeket kínál, mint az eddigi CSOK Plusz: nem szükséges hozzá gyermekvállalás, sem házasság, és minden településről igényelhető. Az igénylőknek sem jelenleg, sem korábban nem lehetett 50%-ot meghaladó tulajdonrészük lakóingatlanban. Nincs életkori megkötés, de főként a fiatalokat célozza meg a konstrukció, számukra előnyös a hosszú, akár 25 éves futamidő. A hitel maximum 50 millió forintig vehető fel. A futamidő maximum 25 év, a kamat pedig a teljes futamidőre fix 3 százalékos. A kölcsön lakásvásárlásra és építésre is fordítható. Feltétel, hogy az ingatlan négyzetméterára ne haladja meg az 1,5 millió forintot, és a teljes érték legfeljebb 100 millió forint lehet. Forrás: szöveg: ÉpítőÉlet, 2025.08., kép: www.pixabay.com ( https://www.e-epitesinaplovezetes.hu , www.e-asszisztencia.hu ) ...

Változik a TÉKA – több előírása is hamarabb startolhat

Még évekig problémát fog jelenteni, hogy a helyi építési szabályok nem követik a TÉKA új előírásait. A rendelettervezet kimondja, hogy a TÉKA-t a VI.-tól a XI. fejezetig alkalmazni kell. A TÉKA építési előírása: az építmények építési előírásai, az építmény szerkezetekre, helyiségekre vonatkozó előírások és a meglévő építményekre vonatkozó szabályok „ nem fognak összeveszni” a helyi építési szabályokkal. Bekerültek az alkalmazandó rész közé az 1. és 2. melléklet érintett rendelkezései. A 2. melléklet az alkalmazandó ábrák gyűjteménye. Az 1. melléklet viszont a beépítési határértékeket tartalmazza. Azt, hogy egyes övezetekben mennyi a legnagyobb beépítettség, a megengedett legnagyobb párkánymagasság, és a legkisebb zöldfelület. Ez a melléklet már összeveszhet a HÉSZ-el. A TÉKA helyenként a korábbinál nagyobb zöldfelületi hányadot vár el, mint amennyit az OTÉK elvárt. Elvileg július 1-től az engedélyezéshez, egyszerű bejelentéshez benyújtott terveknek már meg kell fe...

Mi a teendő, ha a felelős műszaki vezető (FMV) pótlása szükséges?

Előfordulhat, hogy egy építkezés során a kivitelező kénytelen új felelős műszaki vezetőt kijelölni, vagy az építkezés végén pótolni kell az FMV nyilatkozatát. Ennek hátterében gyakran az áll, hogy az eredeti FMV nem elérhető – például eltűnik, vagy elhalálozik. Mikor szükséges felelős műszaki vezető és mi történik akadályoztatása esetén? Jogszabály írja elő, hogy engedélyköteles, egyszerű bejelentéses vagy kivitelezési dokumentáció alapján történő munkák esetén kötelező felelős műszaki vezetőt alkalmazni – vagyis ez minden e-naplós építkezésre vonatkozik. Ha az FMV tartósan akadályoztatva van, akkor a kivitelezőnek kell gondoskodnia a pótlásáról. Az újonnan megbízott személy teljes felelősséggel tartozik a helyettesítés időszaka alatt végzett munkákért. Ha az eredeti FMV nem elérhető (pl. megszűnt a szerződése, vagy elhalálozott), akkor a kivitelező feladata gondoskodni az új FMV kijelöléséről. Ezt az e-naplóban hivatalosan is rögzíteni kell: a megfelelő szerepkört újra ki kell...

A saját részre kivitelezés belefér az 5 % áfába?

  Építési engedélyes vagy egyszerű bejelentéses ház kivitelezésében az építtető akkor vehet részt, ha van az adott szakmunkára képesítése, vagy nincs képesítése, de a generálkivitelező vállalja érte a felelősséget. Az e-naplóban a saját részre történő kivitelezést is dokumentálni kell, új főnaplót kell nyitni az építtető részére, ahová fel kell tölteni a szakképesítést igazoló iratokat. Viszont ez esetben az e-napló nem kéri a kivitelezési szerződést. Mivel saját magának nem számláz az építtető, a NAV állásfoglalása szerint az ilyen eset nem számít két fővállalkozós kivitelezésnek, tehát az 5 % áfa érvényesíthető. Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel (hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolatban – segítségére leszünk a teljes beruházási folyamat alatt. Forduljon hozzánk bizalommal!     Forrás:                szöveg: ...

A munkaterület átadásához kell az ingatlan tulajdonos nyilatkozata ?

    Ha nem a saját telkünkön építkezünk, akkor csak akkor kapunk építési engedélyt, ha a telek tulajdonosa is hozzájárul az építéshez. Szükség lesz az ingatlan tulajdonosának teljes bizonyító erejű magánokiratban foglalt hozzájáruló nyilatkozatára Ha a teleknek több tulajdonosa van, akkor minden tulajdonosnak külön-külön kell nyilatkoznia, hogy részéről rendben van az építés. A nyilatkozatot 2 tanúnak saját kezűleg kell aláírnia. Viszont az ingatlan tulajdonosának elektronikus aláírással kell ezt megtennie. Saját kezű aláírással csak személyesen vagy meghatalmazott   útján nyújtható be a nyilatkozat. A tulajdonos E-aláírásra a DÁP alkalmazásban van lehetőség. ( Az AVDH aláírás az év elejétől már nem számít teljes bizonyító erejű aláírásnak.) Az ÉTDR-be is csak DÁP aláírással fogadja el az építési hatóság a nyilatkozatot. Cégek esetében az ügyvédi illetve közjegyzői hitelesítés az általánosan elfogadott. A kivitelezési szabályok azt mondják, hogy általános építmény...

Az e-építési napló pontos vezetése kulcsfontosságú

    A modern építkezések során számos adminisztratív és jogi követelménynek kell megfelelni, amelyeket a szakemberek és a megrendelők egyaránt komolyan vesznek. Az építési napló, mint fontos dokumentum, nem csupán a projekt előrehaladását rögzíti, hanem alapvető szerepet játszik a jogi megfelelőség biztosításában is. A napló használata segít abban, hogy a kivitelezési folyamat átlátható legyen, és lehetővé teszi a felek közötti kommunikációt, valamint a problémák gyors kezelését. A napló nyújtotta információk segítenek a későbbi ellenőrzések során is, így a megrendelők és a kivitelezők számára is kulcsfontosságú, hogy az építési napló pontos és naprakész legyen. A naplóban rögzített bejegyzéseknek tartalmazniuk kell az összes fontos eseményt, így például a munka kezdési és befejezési időpontját, a felmerült problémákat és azok megoldásait, valamint a kivitelezés során hozott döntéseket. A naplóban rögzített eseményeknek konkrétaknak és részleteseknek kell lenniük, hogy e...