Ugrás a fő tartalomra

Bejegyzések

Az új CSOK megváltozott szabályai

  2023 végén megszüntették a „régi” CSOK-ot, megjelent helyette az átdolgozott új változat, amit sokan csak a falusi CSOK folytatásaként emlegetnek. Az új CSOK most már csak a kistelepüléseken elérhető támogatási forma. 2023 karácsonya után száznál is több szövegrész módosult benne, melyek közül csak a tartalmi változásokat sorolnánk fel. A vállalt gyermekek tekintetében a gyermektelen fiatal házaspár három, az egygyermekes fiatal házaspár kettő, a kétgyermekes házaspár egy gyermeket vállalhat a már meglévőkön felül. A házaspároknál a feleségnek kell 41 év alattinak lennie, ahhoz hogy a házaspár fiatalnak minősüljön. Legalább az egyik félnek igazolni kell egy kétéves biztosításban töltött időt. Mindegyik lakáscél esetén 600 ezer forint lesz a támogatás egy gyermek megléte esetén. A CSOK mellé felvehető kamattámogatott baki hitel. Az igénylő így maximum 3% kamattal fizeti a hitelt. Két gyermek esetén 10 millió, három gyermek esetén 15 millió lehet a banki hitel. Szűkültek az

Szerződés katás alvállalkozóval

  A kisadózó vállalkozó kizárólag magánszemélyeknek dolgozhat. Ez azt jelenti, hogy nem lehet alvállalkozó egy generálkivitelező alatt, hiszen akkor másik vállalkozásnak kell számláznia. Abban az esetben viszont, ha az építtető ragaszkodik a szakemberhez, akkor milliókkal kellene többet fizetnie. Ekkor az építést 5% áfa helyett 27% áfával kellene kifizetni. Ha viszont a generálkivitelezővel majdnem kulcsrakész állapotra szerződik le az építtető, akkor a vállalkozó 5% adókulccsal számlázza le az általa elvégzett munkát. A sikeres használatbavételi eljárás után már tud alkalmazni kisadózó vállalkozókat befejező munkákra – festés, melegburkolás, beépített bútorok készítése, homlokzati színezés, kertrendezés, kerítésépítés stb. Ahhoz, hogy használatbavételi engedélyt kapjon egy épület, használatra alkalmas állapotban kell lennie – működnie kell a konyhának, fürdőszobának – a lakberendezéseknek üzemképesnek kell lenniük. A másik megoldás, hogy a generálkivitelező burkolási munkákra eg

Kötelező - e a teljesítésigazolás?

A Polgári Törvénykönyv egy lehetőségként kínálja fel a szolgáltatást elvégző vállalkozóknak a teljesítésigazolás elkészítését - nem kötelező. A törvény szövege szerint a „ jogosult a kötelezett kérelmére köteles a teljesítés tényének írásbeli elismerésére” (2013.évi V. tv. 6:38§). Ez azt jelenti, hogy a vállalkozó, alvállalkozó jogosult arra, hogy írásos elismerést kérjen a munka elvégzéséről. Az építőiparban nagyobb szerepe van a teljesítésigazolás használatának. A kivitelezésről szóló kormányrendelet annyira sok helyen említi és annyira részletekbe menően írja le a használatát, hogy ezzel gyakorlatilag építési munkák esetén kötelezővé teszi az alkalmazását, melyet elektronikusan kell elkészíteni. A teljesítési igazolás az építési napló része, pontos kiállítása a feltétele a kivitelező kifizetésének. A teljesítés igazolás ugyanolyan joghatással bíró irat, mint egy szerződés. Kiállítására vagy a cég képviselője jogosult, vagy az a személy, akit például a munkára kötött szerződés

Saját ingatlan építése generálkivitelezőként

      Építőipari kivitelezési munkát hivatalosan csak az végezhet, aki rendelkezik vállalkozással és szerepel a kivitelezőket felsoroló kamarai névjegyzékben. Ha a kivitelezés banki finanszírozással történik, akkor a banknak lehet még, olyan feltétele, hogy nem fogadja el a saját részre történő kivitelezést - például a CSOK esetében. Itt legalább az elvégzett munkák 70 százalékáról vállalkozóval kiállított számlával kell rendelkezni. Ha vállalkozóként saját cégünkkel építenénk meg a házunk, akkor fontos, hogy az adózási szempontból is rendben legyen. Megoldandó feladat, hogy adózási szempontból szét kell választani az építtető magánszemélyt és a kivitelező vállalkozást. Semmi nem tiltja, hogy a cég megrendelője a saját tulajdonosa legyen. Mindössze arra kell ügyelni, hogy az elszámolások piaci árszinten történjenek. Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel (hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolatban – segítség

Milyen határidővel alkalmazható az 5 % áfa?

  A jelenlegi szabályok szerint az 5%-os áfa szempontjából mindegy, hogy milyen dátum után jelentették be a kivitelezés megkezdését. Az 5%-os adókulcs alkalmazandó a maximum 300 négyzetméteres, egylakásos lakóépületekre és a maximum 150 négyzetméteres lakásokra, ha az engedélyezés vagy bejelentés legkésőbb 2024 év végéig, az építés pedig 2028 végéig megtörténik. A 2 irányadó dátum: a bejelentésre vagy engedélyezésre 2024. december 31. kivitelezés befejezésére pedig 2028. december 31. A dátumok a korábban bejelentett építésekre is érvényesek. Ha elakad a jogszabályi előírások útvesztőjében és kérdései merülnek fel a naplóvezetéssel, ÉTDR ügyintézéssel (hatósági engedélyek beszerzése) kapcsolatban – segítségére leszünk a teljes beruházási folyamat alatt. Forrás: szöveg: ÉpítőÉlet, 2023.12., kép: www.pixabay.com ( https://www.e-epitesinaplovezetes.hu , www.e-asszisztencia.hu )
  Mikor kell a bontásra engedély? Ma már a legtöbb esetben nem kell engedély az építési hatóságtól, ha le szeretnének bontani egy épületet. Bontási engedély csak akkor kell, ha: - műemléki vagy örökségvédelmi oltalom alatt álló épület bontásáról van szó, - vagy sorházat illetve ikerházat szeretnének elbontani és a bontás a szomszédos épület alapozását, vagy csatlakozó tartószerkezetet érinti. Ha egy épület bontásához engedélyt kell beszerezni, akkor biztosan szükség lesz kivitelezési tervekre, és építési naplót is vezetni kell. Előfordulhat olyan eset is, amikor az épületre nem kell bontási engedély, de bizonyos műszaki paraméterei alapján kiviteli tervet kell készíteni. Szabadon álló épület esetében, akkor kell bontási engedély, ha: - az építmény terepszint feletti és a belső térfogata meghaladja az 500 m3-t, és homlokzatmagassága az 5 métert, - vagy a terepszint alatti bontás mélysége meghaladja az 1,5 métert (a pincét is elbontják). Ha kiviteli tervek alapján bontottak, akkor építés

A társasház lakásait befejezhetik a vevők is?

  Sok esetben előfordul, hogy az új társasházi lakások felében már laknak, mire az megkapja az építési hatóságtól a használatbavételt. A társasház csak egyben kaphat használatbavételt, a lakások külön-külön nem. A társasház jogilag egy épületnek számít, közös használati helységekkel. A hamarabb elkészült lakásokba nyugodtan beköltözhetnek a lakók, nem jár érte bírság. Egy épület használatbavételének a feltétele, hogy rendeltetésszerű és biztonságos használatra legyen alkalmas. Pl.: legyen kész a gépészet (víz és a fűtés), a lépcsőház korlátai stb. A festés és a burkolás nem feltétlen elvárás. Társasház lévén az építési engedélyben szereplő, azaz építési engedélyes építési munkákat a beruházóra kell hagyni. A végső simításokat, mint festés és burkolás, a használatbavétel után már bárki elvégezheti. Ezekhez a munkákhoz ilyenkor már e-napló sem kell. Az, hogy pontosan milyen készültségi állapotot fogad el az építési hatóság a használatbavételhez, helyben érdemes egyeztetni. Ha elakad